Abstract:
پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی و بر پایة نظریة شناختی استعاره که توسط جورج لیکاف و مارک جانسون(1980)، مطرح گردید؛ در نظر دارد، مفاهیم استعاری را که در قرآن کریم و نهجالبلاغه به وسیلة حوزة ملموسِ لباس و پوشش برای مخاطبین عینیسازی و فهم آنها تسهیل شده، استخراج و روابط موجود میان دو حوزه را تحلیل نماید. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که به ترتیب در قرآن کریم مفاهیمِ: تقوا، گرسنگی و ترس، شب و ارتباط زناشویی و در نهجالبلاغه مفاهیمِ: میانهروی، عزت، جهاد، کرامت، عافیت، تغییر احکام صحیح اسلامی و تواضع به عنوان حوزههای مقصدِ انتزاعی، توسط مفهومِ ملموسِ لباس و پوشش به عنوان حوزة مبدأِ محسوس که بشر تمام زوایا و ساختار آنها را میشناسد؛ برای مخاطبان عینیسازی و درک آنها تسهیل شده است . از آنجایی که متون دینی مفاهیم انتزاعی دارای بیشترین فراوانی است فلذا کاربردِ عملی پژوهش مذکور این است که امکان هنر دینی را اثبات میکند به گونهای که با طرحوارههای تصویری گوناگون میتوان مفاهیم معنوی و انتزاعی عمیق را متناسب با ظرفیت مخاطبان ارائه داد.
Introduction: According to the theory of conceptual metaphors, the
metaphorical nature of language is caused by the metaphorical nature of
thought, and linguistic metaphors are the reflection of metaphor in
thought. There are many abstract concepts in the Holy Quran and Nahj
al balaghe, and how these mental concepts are understood by humans
and how these concepts are conceptualized by the speakers can be
considered and investigated.
Due to the importance of clothing as the most basic concrete
concepts known and understood by mankind and its abundance in
metaphorical application, the present research is structured in the
framework of cognitive linguistics, in the framework of cognitive
semantics, and with the application of the theory of conceptual
metaphor. The answer to the following questions is how to rely on the
cognitive theory of metaphor to understand the abstract concepts that
the Qur'an and Nahj al-Balagha have objectified for their audience and
extract the mappings in the minds of the speakers? What points does
spiritual and abstract express?
Method of Study: The current research has been completed with the
tool of citation-library collection and descriptive-analytical method and
the level of analysis of content analysis with the tool of conceptual
metaphor.
Findings: The findings of the present research indicate that in the
Holy Quran the concepts of: piety, hunger and fear, night and marital
relationship, and in the Nahj al-Balaghah the concepts of: moderation,
honor, jihad, dignity, fitness, change of correct Islamic rulings and
modesty as the areas of destination. abstract, by the concrete concept of
clothing and covering as the domain of tangible origin that humans
know all their angles and structures; It has been facilitated for the
audience to objectify and understand them.Since religious texts have
the most abstract concepts, the practical application of the mentioned
research is that it proves the possibility of religious art in such a way
that with various image schemas, deep spiritual and abstract concepts
can be presented according to the capacity of the audience.
Conclusion: The concept of clothing and covering as a single
source domain had essences and elements that could be mapped onto
the destination domains in the Qur'an and Nahj al-Balagha and lead to
objectification and better understanding of these concepts. However,
among these components, some of them are bolder than the rest of the
elements and have been repeated several times in abstract concepts,
including the component of covering and surrounding, which was
applied to 9 abstract concepts from the tangible domain of clothes;
Also, the beauty component was mapped in 8 concepts, the protection
and maintenance component in 7 concepts and the component of
always being in one's body were mapped in 5 concepts. Finally, paying
attention to the mapping of the conceptual metaphors of clothes,
eloquence and eloquence in the expression of doctrine and guidance
and completion of the argument proves guidance for all the world in
educational teachings.
Machine summary:
بر اساس يافته هاي اين مقاله مفاهيمِ تقوا، گرسنگي ، ترس ، شب و ارتباط زناشويي در قرآن کريم و مفاهيمِ ميانه روي ، عزت ، جهاد، کرامت ، عافيت ، تغيير احکام صحيح اسلامي و تواضع در نهج البلاغه به عنوان حوزه هاي مقصدِ انتزاعي با مفهومِ ملموسِ لباس و پوشش به عنوان حوزة مبدأ محسوس که بشر تمام زوايا و ساختار آنها را مي شناسد، براي مخاطبان عيني سازي و درک آنها تسهيل شده است .
در بيان تفاوت پژوهشِ حاضر با آثار فوق ، بايد افزود اين پژوهش بر آن است در چهارچوب نظريۀ استعارة مفهومي به بررسي ترکيبات استعاري بپردازد که با مفهومِ ملموسِ لباس در قرآن يا نهج البلاغه بيان شده و موجب ايجاد نگاشت هايي ميان حوزه هاي مبدأ و مقصد گرديده است تا روشن گردد گويندگان کلام که براي عيني سازي و تفهيم برخي مفاهيم غير ملموس و انتزاعي از مفهومِ ملموسِ لباس کمک گرفته اند، چه مؤلفه ها و ويژگيهاي مشترکي ميان لباس و آن مفهوم غير ملموس در ذهن داشته اند که موجب استعمال استعاري آنها بدين صورت گشته است ؟ نکتۀ ديگر اينکه با توجه و تفحص در منابع علمي، پژوهشي که به صورت مستقيم يا غير مستقيم به بررسي استعارة مفهومي «لباس » در قرآن يا نهج البلاغه پرداخته باشد، يافت نگرديد و اين امر نشان دهنده بديع بودن پژوهش حاضر است .