Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع و تفاوتهای جنسیتی اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان کلاسهای چندپایه مقطع متوسطه اول انجام شد. روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا مطالعه موردی و از نظر هدف کاربردی بود. شرکتکنندگان تعداد 150 دانشآموز پایه نهم مشغول به تحصیل در کلاسهای چندپایه استان خراسانجنوبی بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری (1391) انجام پذیرفت. نتایج بررسی آمار توصیفی نشان داد که 24 درصد دانشآموزان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین قرار گرفتند و دارای اهمالکاری شدید تلقی شدند، 61.33 درصد بین یک انحراف معیار بالاتر و یک انحراف معیار پایینتر از میانگین قرار گرفتند و دارای اهمالکاری متوسط دستهبندی شدند و 14.66 درصد یک انحراف معیار پایینتر از میانگین را به خود اختصاص دادند و دارای اهمالکاری خفیف تشخیص داده شدند. هم چنین، دانشآموزان پسر میانگین نمره بالاتری در پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی نسبت به دانشآموزان دختر کسب کردند و بررسی آمار استنباطی از طریق اجرای آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمرات دو گروه به لحاظ آماری معنیدار میباشد. نتایج این پژوهش میتواند توسط متخصصین امر تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گیرد.
The present study was conducted with the aim of investigating the prevalence and gender differences of academic procrastination among students of multi-grade classes in junior high school. The research method was descriptive in terms of strategy, case study in terms of execution path, and applied in terms of purpose. The participants in the research were 150 ninth grade students (82 boys and 68 girls) who were studying in multi-grade classes in South Khorasan province and were selected by random cluster sampling. Data collection was done using Sawari academic procrastination questionnaire (2013). The results of descriptive statistics showed that 24% of students were one standard deviation higher than the mean and were considered to have high procrastination, 61.33% were between one standard deviation higher and one standard deviation lower than the mean and were classified as having medium procrastination and 14.66% had one standard deviation lower than the mean and were diagnosed as low procrastinators. Also, boy students obtained a higher score in the academic procrastination questionnaire than girl students, and the inferential statistics analysis through running an independent samples t-test showed that the observed difference between the average scores of the two groups was statistically significant. The results of this research can be used by education experts.