Abstract:
برای یادگیری زبان تسلط بر چهار مهارت اصلی زبانی مهم است. پایه و اساس این مهارت ها یاددهی و یادگیری واژه است. زیرا واژگان مهمترین بخش زبان آموزی است. آنچه در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد، انتقال معناست که نیازمند بهره مندی از دانش واژگانی است. یکی از دلایل آموزش واژه، گسترش مفهومی دایرۀ واژگان و همچنین جهانی شدن و گسترش ارتباطات جهانی است. در دورههای آموزشی میکوشند بخش واژگان به نحو کارآمدی طراحی بشود و شامل ارزشیابی دانش واژگانی زبانآموزان نیز باشد. در آموزش واژگان، انتخاب لغاتی که باید آموزش داده شوند، شیوه تدریس آنها و ارزشیابی دانش واژگانی و روند رشد یادگیری واژه مهماند. پیشرفت مهارتهای زبانی بر اساس نتایج آزمونها مورد سنجش قرار میگیرد. ارزشیابی صحیح واژگان نقاط قوت و ضعف موجود در آموزش مهارتهای زبانی و میزان آمادگی زبانآموزان را برای کسب آموزشهای بعدی روشن میسازد. در این مقاله با روش تحقیق کتابخانهای و موردی با تکیه بر تجربۀ کار در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، اهمیت آموزش واژه برای کسب مهارتهای زبانی نشان داده شده و همچنین به اهمیت ارزشیابی و سنجشِ میزان یادگیری زبانآموزان، به عنوان نمایانگر موفقیت یا عدم موفقیت برنامهی آموزشی، پرداخته میشود. در پایان به این نتیجه میرسیم که یکی از مهمترین حوزههای آموزش، آموزش واژگان و بالا بردن دایرۀ لغات زبانآموز است که باید با استفاده از هر چهار مهارت زبانی به آن دست یافت.
Mastering the four main language skills is important to learn a language. The foundation of these skills is teaching and learning words.Because vocabulary is the most important part of language learning.What is very important in today's world is the transfer of meaning, which requires the benefit of vocabulary knowledge.One of the reasons for teaching word is conceptual expansion of vocabulary as well as globalization and expansion of global communication.In training courses the authors of text books try to designe vocabulary section efficiently and include the evaluation of vocabulary knowledge of language learners. In teaching vocabulary, choosing words to be taught, their teaching method and evaluation of vocabulary knowledge and the development process of word learning are important. The progress of language skills is measured based on the results of the tests.The correct evaluation of vocabulary makes clear the strengths and weaknesses in teaching language skills and the level of readiness of language learners to acquire further education. In this article, with method of library and case research based on work experience in teaching Persian to non-Persian speakers, the importance of teaching words to acquire language skills has been shown, as well as importance of evaluating and measuring the level of learning of language learners.It is used as an indicator of the success or failure of the educational program.at end we come to conclusion that one of most important areas of education is teaching vocabulary and increasing vocabulary of learner, which should be achieved by using all four language skills.