Abstract:
از دیدگاه قرآن کریم، سعی انسان نزد خداوند، از ارزش خاصی برخوردار است. با این وجود پژوهشگران کمتر به این واژه پرداختهاند. جستار پیشرو با هدف واکاوی مؤلفهها و شبکه معنایی واژه «سعی» در قرآن، از علم معناشناسی استفاده برده است. بدین منظور با استفاده از همنشینهای این واژه، به شناسائی مؤلفههای بنیادین و شبکه معنایی این کلمه با روش معناشناسی و تحلیل آیات مرتبط پرداخته شده است. معناشناسی کمک خواهد کرد که معنایی بر اساس قرآن از واژه دریافت شود که سبب فهم بهتر، دقیقتر و عمیقتر از آیات خواهد شد و به ترجمههای قرآن کریم و تفاسیر کمک شایانی کند. یافتهها حاکی از آن است که «سعی» دارای معنی واحد با مؤلفههای «زنده بودن، بهکارگیری توان و نیرو، حرکت، در مورد انسان جهت، و فراوانی به تناسب هدف و اقتضائات موضوع» است. همچنین دریک طبقهبندی، سعی در قرآن، به انسان و غیر انسان نسبت داده شده است. سعی برای غیر انسان، همراه با حرکت و جنبش و جلوهای از حیات برای این موجودات است. سعی در کتاب خدا، به خداوند نسبت داده نشده است.
From the viewpoint of the Qur’an, man’s sa’y, or attempt, is of great importance to God, but the use of the word sa’y has not been paid due attention in research. The present study seeks to identify the semantic features and relationships of that word through the words that are collocated to it and thus analyze the meaning of the verses in which it appears. Semantic rules help to extract the intended meanings of words which, in turn, ensure the deep and accurate translation, interpretation and understanding of Qur’anic verses. As the results of the study show, the term sa’y has one denotation, but it is composed of some semantic features including being alive, use of power, movement, aim (in the case of human subjects), and intensity based on the aim and necessity. It has emerged that the Qur’an makes use of the word sa’y for both human and nonhuman beings but never for God. In nonhumans, the practice of sa’y involves movement and dynamism and is considered as a manifestation of life.