Abstract:
آموزش رکن اساسی در توسعه پایدار هر کشور است. امروزه بهرهگیری از شبکههای مجازی در آموزش در جهت افزایش سطح یاددهی و یادگیری قابل تامل و نقش پیشبینیکننده استفاده از شبکههای مجازی در میان دانشآموزان از اهمیت قابل ملاحظهای برخوردار است. گسترش فناوریهای نوین آموزشی (برنامهها و نرمافزارهای کلاس مجازی)، همزمان با شیوع کرونا ویروس جدید (کووید-19)، سبب شکلگیری نوع جدیدی از آموزش بر پایه یادگیری الکترونیکی در شبکههای اجتماعی مجازی گردید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر راهبردهای شناختی، فراشناختی در شبکههای اجتماعی مجازی بر افزایش یادگیری دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری19000 نفر دانش آموزان دختر و پسر شهرستان مرودشت هستند که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. تعداد202 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه راهبردهای یادگیری کرمی بود که پس از تایید پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و همبستگی بین مولفهها تایید شد. برای نمونههای مستقل از آزمون t و برای تحلیل دادهها از روشهای آماری رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای به دست آمده از پژوهش حاکی از ارتباط معنادار راهبردهای شناختی، فراشناختی و تعاملات در شبکه مجازی با افزایش یادگیری است دانشآموزان در استفاده از شبکههای مجازی، در راهبرد فراشناختی نمره بالاتری در بعد راهبردهای یادگیری خودنظمی و در راهبرد شناختی نمره بالاتری در بعد راهبردهای یادگیری بسط و گسترش معنایی کسب کردهاند.
Machine summary:
جدول شماره ٣ تفاوت ميانگين نمرات راهبردهاي بسط و گسترش معنايي و زير مقياس هاي آن بر حسب جنسيت را نشان ميدهد، همانطور که ملاحظه ميشود ميانگين نمرات استفاده از واسطه ها، تصويرسازي ذهني، روش مکان ها، استفاده از کلمه کليد، استفاده از سرواژه ها براي مطالب آسان و يادداشت برداري، قياسگري، خلاصه کردن به زبان خود، کار بستن مطالب آموخته شده ، آموزش مطالب آموخته شده به ديگران ، استفاده از مطالب آموخته شده براي حل مسائل ، شرح و تفسير و تحليل روابط مطالب دشواربا توجه به سطح معنيداري بسيار بالا (٠/٠٠٠ = P) در بين دختران بيشتر از پسران است .
جدول شماره ٤ تفاوت ميانگين نمرات راهبردهاي سازماندهي مطالب و زيرمقياس هاي آن بر حسب جنسيت را نشان ميدهد، همانطور که ملاحظه ميشود ميانگين نمرات روابط سلسله مراتبي در رياضيات براي مطالب آسان و تهيه فهرست عناوين يا سرفصل ها، تبديل متن درس به طرح و نقشه و نمودار، دسته بندي اطلاعات جديد بر اساس مقوله هاي آشنا، استفاده از طرح درختي براي خلاصه کردن انديشه هاي اصلي يک مطلب و نشان دادن روابط ميان آنها، استفاده از نمودار گردشي براي توضيح و تشريح يک فرآيند توليد پيچيده براي مطالب پيچيده با توجه به سطح معنيداري بسيار بالا (٠/٠٠٠ = P) در بين پسران بيشتر از دختران است .
جدول شماره ٦ تفاوت ميانگين نمرات راهبردهاي برنامه ريزي و زير مقياس هاي آن بر حسب جنسيت را نشان ميدهد، همانطور که ملاحظه ميشود ميانگين نمرات تعيين هدف مطالعه ، پيش بيني زمان لازم براي مطالعه و يادگيري، تعيين سرعت مطالعه ، تحليل چگونگي برخورد با موضوع يادگيري با توجه به سطح معنيداري بسيار بالا (/٠ = P) در بين دختران بيشتر از پسران است .
__ Dimensionality and construct validity of an instrument designed to measure the metacognitive orientation of science classroom learning environments.