Abstract:
هدف اصلی این تحقیق تحلیل کتب فارسی بود و از نظر هدف تحقیق حاضر کاربردی و از نظر روش، توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کتابهای فارسی تشکیل میدادند. اهمیت تهیه کتابهای درسی به صورت عملی و منطبق با اصول برنامهریزی بر کسی پوشیده نیست. با این حال و به رغم تلاشهای چندین ساله مسولان آموزش و پروش تهیه کتب درسی با توجه به سیاستگذاریهای جامعه و نیازهای روز دانشآموزان امری دشوار است. و در انتخاب و تدوین محتوایی که در عین مفید بودن آموزش و مهارت را به دانشآموزان منتقل کند همواره باید مطالعات و تلاش مستمری صورت گیرد.
Machine summary:
پژوهش در مورد کتاب هاي درسي به چند دلييل ضرورت دارد: ١) گاه تنها وسيله آموزشي است که در اختيار معلم است ؛ ٢) کار تدريس و آموزش بر اساس محتواي اين کتاب ها صورت ميگيرد؛ ٣) تنها منبع مشروع و قانوني کليه ارزشيابيهاي داخلي نهايي و کنکور ورودي دانشگاه ها است ؛ ٤) يادگيري محتواي اين کتاب ها به عنوان مهمترين عامل موفقيت در آينده تحصيلي و شغلي قلمداد ميشود؛ ٥) نقش بسيار مهمي در ايجاد انگيزه و شوق يادگيري در نوآموزان ايفا ميکند؛ ٦) در ايجاد نگرش ها و ارزش هاي ضروري براي زندگي فرد در جامعه سهم عمده اي دارد و وظيفه شکوفايي استعدادها و قابليت هاي دانش آموزان را به عهده دارد، از اين رو نامناسب بودن اين کتاب ها در ابعاد مختلف ميتواند تاثيرات جبران ناپذيري بر تربيت نسل جوان خواهد داشت .
(آقابابايي، حسن ، ١٣٩٩) از ميان کتاب هاي درسي متعدد کتاب هاي فارسي در انتقال مفاهيم فرهنگي و هويتي نقش به سزايي دارند چرا که نه تنها محور اساسي هويت ايراني يعني زبان فارسي را آموزش ميدهند بلکه قالب هايي ادبي همچون شعر داستان ضرب المثل و سرود را در اختيار دارند که آموزش و انتقال مفاهيم مذکور را ماندگار ميسازند ابزارهايي که ساير کتب از آن بي بهره اند (ازغندي و محمدي مهر، ١٣٩٥: ٤١) ويژگي کتاب درسي دانش آموزان انواع کتاب هاي درسي چاپي و الکترونيکي يادگيرنده را در جهت درک محتواي برنامه درسي و عناصر محوري متمرکز در برنامه هدايت ميکند.