Abstract:
هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و تعلل ورزی با اضطراب امتحان در دانش آموزان پایه ششم شهرستان علی آباد کتول بود، روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ششم شهرستان علی آبادکتول بوده که به تعداد 800 نفر میباشد. تعداد نمونه بر مبنای جدول کرجسی و مورگان، 260 نفر میباشد که با روش نمونهگیری بصورت در دسترس انتخاب شدند. و ابزار تحقیق پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2007)، تعلل ورزی (سواری، 1390) و اضطراب امتحان (معنوی پور، 1390) بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد بین هوش معنوی با اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه ششم شهرستان علی آباد کتول رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین تعلل ورزی با اضطراب امتحان در دانش آموزان پایه ششم شهرستان علی آباد کتول رابطه معنادار وجود دارد همچنین نتایج مطالعه نشان میدهد که هوش معنوی و تعلل ورزی میتواند اضطراب امتحان دانش آموزان را پیش بینی کند.
Machine summary:
com چکيده هدف اصلي در پژوهش حاضر بررسي رابطه بين هوش معنوي و تعلل ورزي با اضطراب امتحان در دانش آموزان پايه ششم شهرستان علي آباد کتول بود، روش اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي بود.
اما پژوهشي که بطور منسجم به رابطه بين متغيرهاي پژوهش پرداخته شده باشد صورت نگرفته است لذا باتوجه به مطالب بيان شده سوال پژوهش حاضر اين است که آيا بين هوش معنوي و تعلل ورزي تحصيلي با اضطراب امتحان در دانش آموزان دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ پيشنيه پژوهش الف : پيشينه داخلي قدم پور، اميري، زنگي آبادي، اصلي آزاد (١٤٠٠) در پژوهش خود تحت عنوان "اثربخشي مداخله شناختي رفتاري مبتني بر تعلل بر عزت نفس ، عملکرد و اهمالکاري تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه " انجام دادند به اين نتيجه رسيدند که آموزش شناختي-رفتاري مبتني بر تعلل بر عملکرد تحصيلي، عزت نفس و اهمالکاري دانش آموزان موثر بوده و منجر به بهبود عملکرد تحصيلي و عزت نفس و کاهش اهمالکاري در دانش آموزان اهمالکار شده است .
روش شناسي با توجه به اينکه در تحقيق حاضر به بررسي رابطه بين هوش معنوي و تعلل ورزي با اضطراب امتحان در دانش آموزان پايه ششم شهرستان علي اباد کتول پرداخته شده است ؛ بنابراين ، روش تحقيق ، توصيفي از نوع همبستگي بوده است و از نظر هدف ، کاربردي مي باشد.
نتايج آمار استنباطي جدول شماره ٤: نتيجه آزمون نرمال بودن براي توزيع داده هاي هوش معنوي و تعلل ورزي با اضطراب امتحان (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول ٤ مي بينيم ، توزيع تمامي متغيرها با توجه به اينکه سطح معناداري آنها بزرگتر از ٠.