Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با سازگاری فردی- اجتماعی در دانشآموزان. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی میباشد که جامعه آماری آن شامل ۱۵۰ نفر از دانشآموزان دختر دوره راهنمایی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ میباشند که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای شناختی کلب، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی پنتریچ و پرسشنامه سازگاری فردی- اجتماعی کالیفرنیا استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS-۲۱ انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با سازگاری فردی اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
Machine summary:
مقدمه يک کلاس ايده ال کلاسي است که در آن دانش آموزان به درس توجه کامل دارند، سوالات زيادي ميپرسند، در بحث هاي کلاسي شرکت دارند، تکاليف تعين شده را با دقت و به موقع انجام ميدهند و معلم را وادار ميکنند که به خاطر پاسخگويي به پرسش آنها به منابع اضافي مراجعه کند و اطلاعات خود را افزايش دهد.
ملاکهاي تشخيصي هراس اجتماعي الف ) ترس مشخص و پابرجا از يک يا چند موقعيت اجتماعي يا کارآمدي که در آن ها شخص در معرض مشاهده افراد ناآشنا يا امکان زيرنظر گرفته شدن توسط ديگران ، قرار ميگيرد و ميترسد به شيوه اي عمل کند (يا نشانه هاي اضطرابي در وي بروز کنند) که خوارکننده باشد و يا دست و پاي خود را گم کند.
براي مثال ، يکي از عوامل پيش بيني کننده افت تحصيلي دانش آموزان با هراس اجتماعي بالا اين است که براي آنها بيان عقايد خود و درخواست کمک از معلم در حضور همسالان امري سخت قلمداد ميشود (به نقل از داودي، صلاحيان و ويسي، ١٣٩١).
درثيک ١(١٩٩١؛ به نقل از حلمي، ١٣٩٤) معتقد است که افراد با پذيرش خود پايين در خود بازداري درگيرند آن ها براي عملکرد موفق خودش مانع قرار ميدهند و از سوي ديگر، حتي اضطراب ممکن است به طور مستقل موجب عزت تنفس پايين شود، هم چنين ميدانيم مردم مضطرب مايلند تا درباره آينده خود بيمناک باشند و نسبت به محرکهاي تهديد، سوگيري دارند و در مقابل افرادي که اضطراب کم دارند، به طرف محرکهاي جديد و نو سوگيري دارند.
Modular cognitive behavioral therapy for youth with anxiety disorders: A closer look at the use of specific modules and their relation to treatment process and response.
Efficacy of modular cognitive behavior therapy for childhood anxiety disorders.