Abstract:
در عصر حاضر زندگی بشر در ابعاد مختلف به شدت در حال تغییر و دگرگونی است و توسعه انسانها در راستای هماهنگی و هم خوانی با این سیل تحولات وظیفه اصلی نظام آموزشی میباشد. تحقق این امر مستلزم برخورداری از مدیران آموزشی با صلاحیتهای لازم است. با توجه به ضرورت اشاره شده، هدف این پژوهش بررسی صلاحیتهای رهبری آموزشی و روشهای اندازه گیری آن در کشور ایران میباشد.
Machine summary:
واژه هايکليدي: صلاحيت هاي رهبري آموزشي، نظام آموزشي مقدمه : صلاحيت به مجموعه اي از دانش ، نگرش ، مهارت و ساير خصوصيات شخصي وابسته که در يک بخش اصلي شغل تاثير مي گذارد، با عملکرد آن شغل همبستگي دارد، اطلاق ميگردد و ميتواند در مقايسه با استانداردهاي کاملا پذيرفته شده اندازه گيري شود و از طريق بازآموزي و تجربه و بهبود مي يابد (انستيتو مديريت پروژه ، ٢٠٠٤).
موضوع اصلي که در اينجا مطرح است اين است که مديران مدارس تا چه حدي قادر به تغيير و اصلاح خط مشي دولت و ايجاد و توسعه خط مشيهاي ديگر بر پايه ارزش هاي مدرسه هستند؟ آيا آن ها بايد از طرح و سند از پيش تعيين شده اي پيروي کنند يا ميتوانند با اختيار خود تصميم گيري کنند؟ (فرضي خالدي و يوسفي، ١٤٠١).
کالدول بيان ميکند که رهبران مدارس بايد قادر به توسعه و اجراي يک فرايند چرخه اي شامل هفت وظيفه مديريتي باشند: ــ تعيين هدف ــ تشخيص نيازها ــ تعيين اولويت ها ــ طراحي ــ بودجه بندي ــ اجرا؛ ــ ارزيابي بايد اشاره کردکه اين نوع رهبري شامل مفهوم چشم انداز که در بطن بيشتر مدل هاي رهبري وجود دارد، نيست .
اين گرايش براي مديران مدارسي که در نظام هاي متمرکز کار ميکنند بسيار مناسب است ، چون اين مدل اجراي مناسب الزامات خارجي که توسط مقامات بالاتر در سلسله مراتب اداري ديکته شده اند را تضمين ميکند.
مدل رهبري تحولي داراي اين پتانسيل است که همه دست اندرکاران را در جريان دستيابي به اهداف آموزشي قرار ميدهد (دانش رمرودي، ١٤٠١).