Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش روحیه پژوهشگری کودکان به انجام رسید. آن چه جامعه ی کاوش گر را از جوامع آموزشی دیگر متمایز میکند، اعتقاد به کاوش گری مشترک است. میتوان گفت هر زمان گروهی از مردم باهم به جست و جوی تفاهم بپردازند به جامعهی کاوش گر دست یافتهاند. در چنین فعالیتی هر فرد از عقاید و تجربههای دیگر افراد بهره مند میشوند و به عنوان عضوی از کل جامعه احساس ارزشمند بودن میکند، این ساختار که به همه اختیارات یکسان میدهد در تمامی گروههای فعال تفکر، از اندیشگاههای سیاسی گرفته تا گروههای پژوهش دانشگاهی، از تیمهای صنعتی گرفته تا کارکنان مدرسه و از خانواده گرفته تا کلاسهای مدرسه، به چشم میخورد، جامعه ی کاوش گر میتواند به کودکان کمک کند تا به پرورش مهارتها و گرایشهایی بپردازند که به آنان توانایی ایفای کامل نقش خود در جامعهی کثرت گرا و مردمی را بدهد. جامعه ی کاوش گر عزت نفس، خود باوری عقلانی و توان شرکت در مباحثهی منطقی را بالا میبرد. برای همین، جامعهی کاوشگر، جامعهی کلاسی متعهدی میسازد که در آن کودکان توانمندیهای بالایی کسب کنند.
Machine summary:
در چنين فعاليتي هر فرد از عقايد و تجربه هاي ديگر افراد بهره مند مي شوند و به عنوان عضوي از کل جامعه احساس ارزشمند بودن مي کند، اين ساختار که به همه اختيارات يکسان مي دهد در تمامي گروه هاي فعال تفکر، از انديشگاه هاي سياسي گرفته تا گروه هاي پژوهش دانشگاهي ، از تيم هاي صنعتي گرفته تا کارکنان مدرسه و از خانواده گرفته تا کلاس هاي مدرسه ، به چشم مي خورد، جامعه ي کاوش گر مي تواند به کودکان کمک کند تا به پرورش مهارت ها و گرايش هايي بپردازند که به آنان توانايي ايفاي کامل نقش خود در جامعه ي کثرت گرا و مردمي را بدهد.
آموزش مهارت تفکر انتقادي و خودآگاهي جايگاه و ضرورت مهارت تفکر انتقادي در تعليم و تربيت مدارس امروز به دليل پيشرفت هاي مختلف علوم و تغييرات هم زمان در هدف هاي آموزشي سعي خود را بيشتر به انتقال اطلاعات و حقايق علمي معطوف کرده اند؛ در حالي که با ورود به دوران فراصنعتي و عصر اطلاعات به دليل ويژگي هايي مانند انفجار دانش ، تحول و تغيير سريع يافته هاي علمي ، حضور ماشين هاي هوشمند در عرصۀ تعليم و تربيت و از همه مهم تر عدم قطعيت معرفت علمي ، نه امکان انتقال همۀ يافته هاي علمي وجود دارد و نه ضرورتي در اين زمينه احساس مي شود.
جايگاه و ضرورت آموزش مسئله محور در تعليم و تربيت ديوئي در کتاب آموزشگاه هاي فردا تصريح مي کند که بهترين راه دست يابي به عادات تفکر و قضاوت صحيح استفاده از برنامه هاي آموزشي و روش هاي است که دانش آموزان را با مسائل واقعي مواجه مي سازد.