Abstract:
خانواده کوچکترین و اساسیترین واحد اجتماعی است که هر یک از افراد جامعه در آن متولد میشوند و تربیت و پرورش مییابند. این مقاله به شیوه کتابخانهای گرد آوری شده است. نقش پدر و مادر در تربیت فرزند بسیار مهم و تعیین کننده است، چرا که والدین اولین شکل دهندگان و معماران شخصیت فرزند خود هستند. بنابراین آموزش دادن به والدین در زمینه مسائل تربیتی موجب میگردد که آنان محیط مناسبتری برای رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه فرزندان خود فراهم کنند. در حال حاضر در کشور ما کلاسهای آموزش خانواده به همت انجمن اولیاء ومربیان ووزارت آموزش و پرورش در اکثر شهرها و روستاها برگزار میشود. با توجه به اهمیت این گونه کلاسها در بهبود سطح عملکرد، دانش و نگرش والدین در زمینه تربیت دینی، اخلاقی، اجتماعی و جنسی فرزندان وکمک به آنها در برخورد و رفتار صحیح با فرزندان شان وآگاه ساختن آنها با استعدادها و مشکلات تحصیلی آنها و...، بایستی ارزیابی کامل وکافی نسبت به جلسات آموزش خانواده به عمل آید بنـابراین از ان جایی که شیوه تربیتی والدین در پیشرفت تربیتی دانشآموزان نقش بسزایی دارد لذا آموزش والدین در مدارس میتواند تاثیر گذار بر پیشرفت تربیتی دانشآموزان شود.
Machine summary:
تحقیقات تجربی صورت گرفته در داخل کشور: شاه مرادی (1376) در پژوهشی تحت عنوان « راههای بهبود کلاسهای آموزشی خانواده از دیدگاه مدرسان شهر تهران ورابطه آن با جنسیت، سابقه تدریس، میزان و رشته تحصیلی مدرسان» انجام داده است که نتایج آن نشان میدهد : بین اعتقاد مدرسان آموزش خانواده با تحصیلات بالاتر و مدرسان با تحصیلات پایین تر، در میزان موفقیت آنها در کار برد تدریس در کلاسهای آموزش خانواده تفاوت معنا داری وجود دارد، بین اعتقاد مدرسان آموزش خانواده بر میزان همکاری مسئولان مدارس در برپایی کلاسهای وجنسیت این مدرسان رابطه معنا داری وجود دارد.
تحقیقات تجربی صورت گرفته در داخل کشور: شاه مرادی (1376) در پژوهشی تحت عنوان « راههای بهبود کلاسهای آموزشی خانواده از دیدگاه مدرسان شهر تهران ورابطه آن با جنسیت، سابقه تدریس، میزان و رشته تحصیلی مدرسان» انجام داده است که نتایج آن نشان میدهد : بین اعتقاد مدرسان آموزش خانواده با تحصیلات بالاتر و مدرسان با تحصیلات پایین تر، در میزان موفقیت آنها در کار برد تدریس در کلاسهای آموزش خانواده تفاوت معنا داری وجود دارد، بین اعتقاد مدرسان آموزش خانواده بر میزان همکاری مسئولان مدارس در برپایی کلاسهای وجنسیت این مدرسان رابطه معنا داری وجود دارد.
بهرامی و صریحی اسفستانی (1394) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی پرداختند؛ جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 175 نفر بود؛ که از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 120 نفر بهدست آمد.