Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر احساس خودارزشمندی و اضطراب اجتماعی دانشجویان نابینا انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، نیمهآزمایشی بهصورت دوگروهی (آزمایش و گواه)، همراه با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان نابینا که در سال تحصیلی 1400- 1399 در دانشگاههای آزاد و دولتی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند و گروه نمونه شامل 30 دانشجوی دارای آسیب بینایی بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پس آزمون از طریق پرسشنامه خودارزشمندی کروکر و همکاران (2003) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) جمع-آوری شدند و دادههای جمعآوری شده توسط تحلیل کوواریانس یک راهه تحلیل شدند. در این پژوهش، آموزش مهارت ارتباطی در طی 12 جلسه و هر هفته 1 جلسه یک ساعته به صورت مجازی بر روی اعضای گروه آزمایش اجرا شد و نتایج بیانگر آن بود که آموزش مهارتهای ارتباطی بر احساس خود ارزشمندی و اضطراب اجتماعی دانشجویان نابینا تاثیرگذار بوده است و باعث افزایش خود ارزشمندی و کاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان نابینا شده است.
Machine summary:
جدول 2: اثرات متغیر مستقل روی متغیرهای وابسته {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براساس میزان F بدست آمده (331) برای متغیر خودارزشمندی و 50/23 برای متغیر اضطراب اجتماعی در قسمت دانشجویان نابینا که تاثیر متغیر پیشآزمون را نشان میدهد و نیز سطح معنیداری مربوط به آن که برابر (01/0) و کوچکتر از 05/0 است، میتوان گفت که همبستگی متغیر پیش آزمون (همپراش) و مستقل رعایت شده است.
بحث و نتیجهگیری یافته این پژوهش بیانگر آن بود که، تاثیر همپراش اختلاف معنی داری بین گروه پیش آزمون و پس آزمون ایجاد کرده است و آموزش مهارتهای ارتباطی بر احساس خودارزشمندی و اضطراب اجتماعی دانشجویان نابینا تاثیر داشته است.
ازاینرو، در این پژوهش سعی بر آن است که تاثیر جو و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجی انگیزش شغلی مورد بررسی قرار گیرد.
بهرامی و صریحی اسفستانی (1394) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی پرداختند؛ جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 175 نفر بود؛ که از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 120 نفر بهدست آمد.
(2009), examining the relationship between trust and organizational commitment and Education in Agricultural Jihad Organization of Qom province), Public A - Keshavarz et al - Barrows & Wesson - Mc Murey - Allen & Meyer - Staples & Webster - Pucetaite & Lamsa - Somaya& Williamson - Maele & Houtte - Lee - Rousseau et al - Ellonen et al - Communication - Reputation - Rankin - Robbins - Gage &Beriiner - Latham & Pinder - Bessell etal - Kaneshiro - Hovang & Tesae - christopher - Goodness of Fit - christopher