Abstract:
واژه مدیریت معمولا باافرادی که در یک سازمان بالاترین منسب را دارند، بیان میشود. در کشور ما و بسیاری از کشورهای مختلف به علت وجود مشکلات و شرایط ویژهای که در برخی مناطق وجود دارد، امکان وجود مدارسی با چند پایه به صورت کلاسهای مجزایا تک پایه ممکن نیست و بالاجبار باید کلاسهایی تشکیل شود که دانشآموزان در سنین و پایههای مختلف تحصیلی در آن شرکت کنند و به یادگیری بپردازند؛ که اصطلاحا به این کلاسها، کلاسهای "چند پایه" گفته میشود.
کلاسهای چند پایه نوعی ازکلاسها هستند که در آن دانشآموزان چند پایه در یک کلاس توسط یک معلم آموزش داده میشوند و هدف از مدیریت کلاسهای چند پایه، ایجاد نظم وآرامش واستفاده از کمترین امکانات با کارآمدی بیشترودر کل ایجاد یک جو مطلوب آموزشی جهت دستیابی به اهداف یادگیری مورد نظراست، در نظام آموزشی کشور ما، وجود کلاسهای چند پایه واقعیتی اجتنابناپذیر است. شرایط سخت محیطی، کمبود جمعیت دانشآموزی، کمبود نیروی انسانی وفضای آموزشی، مهاجرت طبیعی یا اجباری ووجود مشکلات و مسایل متعدد مالی و اقتصادی از عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی را با کلاسهای تک پایه محدود میسازند.
از این رو ایجاد کلاسهای چندپایه توانسته است در جهت تحقق این مهم در مناطق دور افتاده، روستایی و عشایری نقش بسزایی را ایفا کند. این کلاسها به علت شرایط خاصی که دارند، ایجاب می کنند تا اصول و روشهایی خاص و متفاوت با مدیریت کلاسهای درسی عادی توسط معلم که به عنوان مدیر کلاس است، ارائه شود.
Machine summary:
هرچند اکنون باید در پرتو رشد تکنولوژی و آموزش های فعال دست اول و همه جانبه شاید انتقال ایدهها و هدایت مدرسهها به صورت چند پایه و با یك معلم شکلی بزرگ و اساسی باشد که باعث میشود تجربههای جامع و همه جانبهای برای دانش آموزان ایجاد نشود و در بیشتر مواقع شکافهایی بین معلومات دانشآموزان وجود داشته باشد (جلالی وعباسی، 1390).
تنوع پایه های تحصیلی، کوچک بودن محیط کلاس، نبودن مواد آموزشی و تجهیزات آموزشی و پرورشی از جمله مشکلات و شرایطی است که در اینگونه محیط های آموزشی حکم فرماست و با وجود این شرایط انتظار میرود که پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و عملکرد آموزشی معلم و فرآیند یادگیری در این مدارس همانند سایر مدارس به پیش برود (مرتضوی زاده، 1388) کوچکی و عباسی نیز به مشکلاتی مانند: عدم توجه به تفاوت های فردی، استفاده از کودکان در کار کشاورزی و سخت بودن شرایط اشاره کردند و پیشنهاد کردند که از معلمان مجرب برای این کار استفاده شود (همان، 1388).
معلمان از آغاز تا پایان کار حرفهای خویش، مسئول اداره کردن امور بسیاری هستند، از جمله: ــ منابع و مواد (در برخی موارد شامل تجهیزات بسیار گران قیمت است)؛ ــ زمان و فضا (شروع و پایان جلسه درس، زمان اجرای فعالیت ها، برقراری نظم و ترتیب کلاس)؛ ــ راهبردهای تدریس و یادگیری (مانند استفاده از کل کلاس، گروههای کوچک، یادگیری انفرادی)؛ ــ رفتار دانش آموزان، ایمنی و سلامتی، تعادل با دیگران، پیشرفت؛ ــ روابط درون و بیرون مدرسه، شامل ارتباط با والدین، کارکنان پشتیبانی، سایز سازمان؛ تعریف کلاسهای چند پایه تدريس چند پايه به نوعي از تدريس در آموزش ابتدايي اطلاق مي شود که در آن دانشآموزان چند پايه در يک کلاس توسط يک معلم آموزش داده ميشوند.