Abstract:
با پیچیده شدن روز افزون زندگی و دغدغههای فراوانی که والدین در زندگی شغلی و اجتماعی خویش داشتهاند، ضرورت ایجاد مکانهایی که در آنها کودکان نگهداری شود، احساس شد، این نیاز باعث شد که مکانهایی تحت عنوان پیش دبستانی ایجاد شود تا هم مکانی برای نگهداری کودکان باشد که به تبع آن باری از روی دوش والدین برداشته میشد و هم اینکه این پیشدبستانیها بتوانند آموزشهای مقدماتی و پیشنیاز مدرسه را به این کودکان آموزش دهند (الهیاری، ۱۳۸۰). در سالیان خیلی دور پیشدبستانیها بیشتر به عنوان مکانی برای نگهداری کودکان معرفی شده بودند اما امروزه یکی از مکانهای اصلی کسب و آموزشهای مهارتهای مختلف زندگی، اجتماعی، شناختی و هیجانی شناخته میشوند. والدین انتظار دارند که کودکان در پیش دبستانی حداقل آموزشهای روزمره را ببینند و بسیاری از تواناییهای آنها شکوفا شود (باز الهی، ۱۳۸۱). یکی از تواناییهایی که نیاز است از همان سنین کودکی به آن پرداخته شود و شکوفا گردد، تفکر و آموزش صحیح آن میباشد. تفکر پایه و اساس آموزش است و به هر میزان که دانشآموزان از تفکر بیشتری برخوردار گردند، به صورت موثرتری میتوانند آموزش ببینند و آینده تحصیلی و شغلی بهتری داشته باشند. لزوم آموزش صحیح تفکر باید از سنین پیش از دبستان انجام گیرد و کودکان باید از همان سنین آغازین مهارتهای صحیح تفکر را بیاموزند.
یکی از حیطههای اصلی تفکر توانایی مفهومسازی است. مفهومسازی به توانایی افراد در جهت ساخت صحیح مفاهیم از جملات و برداشتهای مختلف اطلاق میشود. توانایی مفهومسازی نشاندهنده قدرت تجسم، توانایی فضایی و تفکر فضایی در کودکان است. کودکانی که از توانایی فضایی بیشتر برخوردار باشند به صورت موثرتری میتوانند مفهومسازی کنند (گودفریدسون، ۲۰19). میتوان با آموزشهای صحیح توانایی تفکر فضایی و مفهومسازی را در افراد گسترش داد، حال با توجه به اینکه آموزش مفهومسازی و تفکر قبل از سنین دبستان باید شروع گردد، این سوال همیشه مطرح است که سهم آموزشهای پیش از دبستان مانند آموزشهای پیشدبستانی به چه میزان است، در همین راستا این پژوهش به بررسی تاثیر آموزشهای پیشدبستانی بر رشد مفهومسازی و یادگیری معکوس دانشآموزان مدرسه امیر المومنین شهرستان رامیان میپردازیم.
Machine summary:
میتوان با آموزشهای صحیح توانایی تفکر فضایی و مفهومسازی را در افراد گسترش داد، حال با توجه به اینکه آموزش مفهومسازی و تفكر قبل از سنین دبستان باید شروع گردد، این سؤال همیشه مطرح است که سهم آموزشهای پیش از دبستان مانند آموزشهای پیشدبستانی به چه میزان است، در همین راستا این پژوهش به بررسی تأثیر آموزشهای پیشدبستانی بر رشد مفهومسازی و یادگیری معکوس دانشآموزان مدرسه امیر المومنین شهرستان رامیان میپردازیم.
لذا کودکان در پیشدبستانیها مرتب زیرنظر عوامل یادگیری، ارتباط و تعامل هستند، میشنوند و بیان میکنند و بر اثر عوامل تقویتکننده بیشماری که به وجود میآید، مجبور به گفتگو میشوند و در نتیجه واژگان و لغات آن به جهت استفاده در گفتار توسعه مییاب 4 r"/>r"/>" و همکاران، ۲۰1۹) در مجموع نتایج تحقیقات مختلف بیانگر تأثير پیشدبستانی بر رشد جسمانی، شناختی و عاطفی دانشآموزان هستند؛ با این حال هنوز تحقیقات کامل و جامعی در رابط Steinberg, Sénéchal & Young Pianta Downer تأثیر پیشدبستانی بر رشد مفهومسازی دانشآموزان انجام نگرفته است که پژوهش حاضر در این راستا و با توجه به خط تحقیقاتی به این پرسش پاسخ میدهد که آیا آموزشهای پیشدبستانی تأثیر مثبتی بر رشد مفهومسازی و یادگیری معکوس دانش آموزان ابتدایی مدرسه امیرالمومنین دارد یا خیر؟ 1- بیان مساله بر اساس یافتههای روانشناسی و علوم تربیتی، سالهای پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیینکنندهای دارد.