Abstract:
روش یادگیری مشارکتی هم پشتوانههای محکم نظری دارد و هم از حمایتهای دقیق تجربی برخوردار است. این توانایی که دانشآموزان یاد بگیرند به طور مشارکتی با هم کار کنند، یکی از عوامل مهم تقویت مهارتهای اجتماعی، ایجاد دوستیهای پایدار، ادراک دیدگاه دیگران و … میباشد. داشتن مهارتهایی از قبیل: خواندن، صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن، محاسبه کردن، قدرت حل مساله و … ارزشمند میباشد. اما اگر افراد نتوانند این مهارتها را در تعاملات اجتماعی خود، در مشاغل و محیط کاری، در محیط خانواده و دیگر محیطهای اجتماعی به کار ببرند، همهی آنها کاملا بلا استفاده خواهند بود. منطقیترین راه آن است که این مهارتها از راه یادگیری مشارکتی در یک قالب اجتماعی قرار گیرند. این یادگیری به دانش آموزان منفعل اجازه خواهد داد که حضور خود را در فرآیند یادگیری بیشتر و فعال تر کنند. به آنها فرصت میدهد تا نقاط قوت و ضعف خود را در گروهها کار کنند. همانطور که آنها با همسالان خود بیشتر ارتباط برقرار میکنند، روشهای جدیدی برای حل و رسیدگی به مشکلات به دست میآورند. یادگیری مشارکتی نه تنها فرایند یادگیری را افزایش میدهد، بلکه باعث میشود دانشآموزان از یادگیری نیز خوشحال باشند.
Machine summary:
واژههایکلیدی: یادگیری مشارکتی، دانشآموزان، تعاملات مقدمه: یادگیری مشارکتی مجموعهای از روشهای آموزشی است که دانشآموزان را برای کار در گروههای کوچک با تواناییهای مختلف آماده میکند، به آنها کمک میکند تا یادگیری یکدیگر را تسهیل نمایند به اهميت كاركردن با يكديگر پی ببرند و از این طریق یادگیری خود و دیگران را افزایش دهند.
به علاوه آنها یاد میگیرند تا از زبان برای توضیح دادن تجربیات و واقعیتهای جدیدی که به آنها کمک میکند تا با روشهای جدید تفکر و احساس آشنا شوند، استفاده کنند، همچنین وقتی دانشآموزان به صورت مشارکتی با یکدیگر کار میکنند، فعالیت بیشتری را از خود در بحثهای گروهی نشان میدهند و در سطوح بالایی مباحثه با یکدیگر به بحث میپردازند و وقتی دیگران صحبت می کنند به خوبی گوش میدهند، به طور عقلانی مشارکت ارزشمندتری را بوجود میآورند.
ــ پردازش گروهی در پایان هر فعالیت گروهی به دانشآموزان فرصت داده شود نحوه همکاری و همیاری گروه خود را بررسی و تحلیل کنند و پس از ارزشیابی، طرحهایی نیز برای بهبود کار گروهی ارائه دهند (احدیان، آقازاده، 1388 رویکردها: در رابطه با تعامل شاگردان درکلاس درس سه رویکرد اساسی وجود دارد: 1- رقابتی 2- انفرادی 3- مشارکتی 1.
(2009), examining the relationship between trust and organizational commitment and Education in Agricultural Jihad Organization of Qom province), Public A - Keshavarz et al - Barrows & Wesson - Mc Murey - Allen & Meyer - Staples & Webster - Pucetaite & Lamsa - Somaya& Williamson - Maele & Houtte - Lee - Rousseau et al - Ellonen et al - Communication - Reputation - Rankin - Robbins - Gage &Beriiner - Latham & Pinder - Bessell etal - Kaneshiro - Hovang & Tesae - christopher - Goodness of Fit - christopher