Abstract:
مساله چگونگی شکل گیری فرایند خلق و ادراک آثار معماری و عوامل موثر بر آن مقوله ای با اهمیت، چند بعدی و میان رشته ایست. این در حالیست که در حال حاضر فرایند شکل گیری آثارمعماری در اکثر پژوهشها با تکیه بر برداشت های سطحی از ادراک انسان و در بهترین حالت وابسته به حواس پنج گانه ظاهری انسان و البته معمولا محدود به برخی از آنها بررسی میشود. بنا براین لازم است جوانب این مساله از منظر علوم انسان شناسی (شناخت قوا و ابزارهای ادرکی او)، هستی شناسی (شناخت مراتب هستی) و روانشناسی محیط (بررسی رابطه انسان و محیط) پرداخته شود. پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی چگونگی شکل گیری مراحل فرایند خلق و ادراک آثار معماری با تمرکز بر قوای باطنی بویژه "حافظه" و "خیال" معمار بپردازدو با باز تعریف مراحل تجزیه، ترکیب و ارزیابی در این فرایند با یک نگاه نو، عواملی که مستقیم و غیر مستقیم موثر بر کیفیت شکل گیری و تحقق این مراحل هستند را بررسی نماید. شالوده نظری این پژوهش مبانی حکمت متعالیه و برای انجام آن از راهبرد استدلال منطقی استفاده شده است .در مرحلۀ گردآوری دادهها از مطالعات اسنادی و کتابخانهای و در مراحل بعد، از روش استدلال قیاسی استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد معماری مانند سایر افعال انسان متاثر از بستر مادی و معنوی رشد (تجربه زیسته) و ادراکات معمار در طول عمر تا لحظه خلق اثر است . معمار از یک طرف متاثر از حافظه (خزانه معانی) و خیال (خزانه صورتها) خود است که خمیر مایه ایده های او خواهند بود و از طرفی بواسطه افعال، اخلاق و مزاج خود مرتبه ای برای نفس ناطقه اش، که مبدا و خالق افعال اوست، رقم میزند و البته مرتبه نفس هم نقش بسزایی در کارایی حافظه و خیال در انسان دارد زیرا معانی و صورتها ذخیره شده در آنها حاصل سطح تعامل او با عوالم هستی است.این رویکرد همچنین می تواند زمینه ساز تحول در حوزه تعلیم معماری و تربیت معماران باشد. زیرا تاکید می نماید معمار ابتدا باید قوس صعود معرفت یابی را در وجود خویش طی کند و بعد اقدام به آفرینش در قوس نزول خلق اثرمعماری نماید.
The issue of how the process of creating and perceiving architectural works and the factors affecting it is an important, multidimensional and interdisciplinary category. However, at present, the process of formation of architectural works in most studies is based on superficial perceptions of human perception and at best depends on the five human senses and, of course, usually limited to some of them. Therefore, it is necessary to address the aspects of this issue from the perspective of anthropological sciences (knowledge of his powers and perceptual tools), ontology (knowledge of the levels of existence) and psychology of the environment (study of the relationship between man and the environment).
The present study intends to investigate how the stages of the process of creating and perceiving architectural works are formed by focusing on the esoteric forces, especially "memory" and "imagination" of the architect, and by redefining the stages of analysis, composition and evaluation in this process with a new look. Examine the direct and indirect effects on the quality of formation and realization of these steps. The theoretical basis of this research is the principles of transcendent wisdom and to do it, the strategy of logical reasoning has been used. In the data collection stage, documentary and library studies have been used, and in the later stages, the deductive reasoning method has been used.
The results of this research show that architecture, like other human actions, is influenced by the material and spiritual context of growth (lived experience) and the architectchr('39')s perceptions during his lifetime until the moment of creating the work. On the one hand, the architect is influenced by his memory (treasury of meanings) and imagination (treasury of faces) that the dough will be the source of his ideas, and on the other hand, by his actions, ethics and temperament, a level for his rational soul, which is the origin and creator of his actions. , And of course the order of the soul also plays an important role in the efficiency of memory and imagination in human beings because the meanings and forms stored in them are the result of his level of interaction with the worlds. This approach can also pave the way for change in architecture education and training architects . Because it emphasizes that the architect must first go through the arc of ascending epistemology in his being and then try to create in the arc of the descent of the creation of the architectural work.