Abstract:
این مقاله کارائی درونی در نظام آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داد. کارایی درونی نظام آموزش و پرورش بیانگر چگونگی گذر تحصیلی دانش آموزان در هر دوره ی تحصیلی است و به بعد کمی عملکرد نظام آموزشی ناظر است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع مروری کیفی و کتابخانه ای می باشد. از جمله روش های محاسبه کارآیی درونی آموزش و پرورش، می توان به جریان دانشآموزی، محاسبهء درصدهای جریان (شامل درصد ارتقا، درصد تکرار و درصد ترک تحصیل)، چگونگی استفاده از درصدهای جریان در برنامهریزی آموزشی، تحلیل کوهورت برای محاسبهء شاخصهای کارآیی، از جمله نسبت اتلاف ، میانگین طول دورهء تحصیل و درصد ماندگاری اشاره نمود. در این پژوهش به روش ها و ابزارهای متعارف برای تحلیل و ارزیابی عملکرد ، مانند ، تحلیل هزینه پرداخته شد. نهایتا در جهت بازدهی بیشتر نظام آموزشی کشور پیشنهاد شد تا از تحولات کارایی درونی نظام آموزش و پرورش ارزشیابی های مستمر بعمل آید.
This article examined the internal efficiency of the education system. The internal efficiency of the education system shows how the students progress in each academic period, and to a lesser extent, the performance of the educational system is monitored. The research method in this study is a qualitative and library review. Among the methods of calculating the internal efficiency of education, it is possible to calculate student flow, calculation of flow percentages (including promotion percentage, repetition percentage and dropout percentage), how to use flow percentages in educational planning, cohort analysis to calculate efficiency indicators, from The sentence mentioned the loss ratio, the average length of the study period and the retention percentage. In this research, conventional methods and tools for performance analysis and evaluation, such as cost analysis, were discussed. Finally, in order to make the country's education system more efficient, it was suggested to make continuous evaluations of the internal efficiency of the education system.
Machine summary:
اين بررسي مستلزم بهره گيري از شاخص هايي مانند شاخص هاي کارايي دروني و سنجش توسعه يافتگي کشورها و سهم يک جامعه در توليد دانش است ، که ارزيابي عملکرد نظام هاي آموزشي و به تبع آن ارتقاي کارايي آنها، اهميت دو چندان پيدا مي کند (آذر و ترکاشوند، ١٣٨٥) گري بکر و ژاکوب مينسر در زمينه اثر آموزش بر توزيع درآمدها مطالعه کرده اند.
منظور از کارايي دروني، ميزان موفقيت حاصل در درون نظام آموزشي است که با اندازه گيري نشانگرها يا شاخص هايي چون نرخ هاي سه گانه ي ارتقاء، تکرار و ترک تحصيلي، نرخ اتلاف ، درصد کارايي، ميانگين طول دوره تحصيلي و نرخ دانش آموختگان محاسبه و تبيين مي شود براي محاسبه کارايي دروني از شاخص هايي همچون کارايي بيروني، نرخ هاي ارتقاء٧، ترک تحصيل ٨، تکرار پايه ، ماندگاري هر پايه ٩، اتلاف ١٠ استفاده مي شود (مشايخ ، ١٣٩٥).
کارگر, طاهره ؛ ذبيح پيراني و مژگان محمدي نائيني،( ١٣٩٤) در تحقيقي با عنوان مقايسه کارايي دروني شاخه ي نظري دوره متوسطه ودوره متوسطه فني وحرفه اي با اهداف برنامه چهارم توسعه آموزش و پرورش استان ايلام در بين سالهاي ١٣٨٤ تا ١٣٨٨، نشان داد نرخ ماندگاري، قبولي، مردودي و ترک تحصيل پايه اول عمومي استان در طول برنامه به ترتيب ٨٩/٩٠، ١٣/٨١، ٤٩/١٤ و ١١/٩ درصد بوده است .
چنانچه رابطه بين هزينه و ستانده آموزشي بصورت غيرخطي باشد، يعني: 19 Hanushek 20 White 21 Bucciarelli, Mattoscio, & Aless 22 Simon (به تصویر صفحه رجوع شود)ميزان افزايش در هزينه (هزينه نهايي) به سطح توليد نيز وابسته است .