Abstract:
در حال حاضر، برخورداری از اطلاعات و مدیریت دانش به موقعیتی استوار برای پیشرفتهای پویا و دامنه حیات در سازمان خلاق تبدیل شده و حتی توان رقابت در بازارها وتجارت، منوط به کسب، توسعه و روزآمدی دانش فردی و سازمانی است. تا حدی که جز دانش اساسی از سرمایه تلقی شود. تغییرات مستمر دانش بازارها را در حالت تغییر مدوام قرار داده که این امر سازمانها را ملزم به تغییرات می کند. اهمیت دانش در صنایع امری کاملا مشهود می-باشد. با توجه به اهمیت این امر در این پژوهش به بررسی کاربرد سیستم مدیریت دانش به منظور بهبود حاکمیت فناوری در صنایع کشور پرداخته شد.
Currently, having information and knowledge management has transformed into a stable status creating dynamic progress and life domain in a creative organization, and even the capability to compete in the markets and business, depends to acquire, develop, and update individual and organizational knowledge. To some extent, it is considered as a capital not basic knowledge. Continuous changes of market knowledge cause the organization to have to be changed. The importance of knowledge is quite clear in industries. According to the importance of this issue, this study has reviewed the application of the knowledge management system in order to improve the thechnology govenance in idustries of the country.
Machine summary:
مديريت دانش ، فناوري، اطلاعات ، داده کاوي مقدمه مديريت دانش مي تواند با يکپارچه سازي سرمايه هاي دانشي سازمان ها در بخش هاي مختلف و تاثيرگذاري مستقيم بر مفاهيمي مانند مشتري مداري، يادگيري سازماني، ارتقاي فرهنگ سازماني، رهبري و تصميم گيري هوشمندانه ، بازطراحي فرآيندها، توليد دانش جديد و تبديل دانش ذهني و ضمني به دانش مستند شده و صريح زمينه ارتقاء سطح فعاليت ها و رسيدن به اهداف مورد نظر راه به همراه داشته باشد (کبد، ٢٠١٠).
موحدي ، حمزه اي، ميرک زاده و نادري (١٣٩٤) در مقاله اي با عنوان نقش مولفه هاي فناوري اطلاعات بر مديريت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه به اين نتيجه رسيدند که بين فناوري اطلاعات و مديريت دانش همبستگي و ارتباط مثبت معني داري وجود دارد.
عاصمي ، زاهدي و مسلمي (١٣٩٤) در مقاله اي با عنوان بررسي نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات و تاثير آن بر مديريت دانش در دانشجويان دانشگاه اصفهان به اين نتيجه رسيدند که تحليل هاي آماري نشان داده است که رابطه معناداري بين ميزان استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات و مديريت دانش وجود دارد.
نجاتيان ، قاسمي ، ميرغيوري (١٣٩٤) با مقاله ي بررسي تاثير توانمندسازهاي مديريت دانش بر فرايند خلق دانش (مورد مطالعه : شرکتهاي تعاوني منتخب استان يزد) به اين نتيجه رسيدند که اعتماد، همکاري ، يادگيري ، مهارت کارکنان و فناوري اطلاعات بر فرايند خلق دانش تاثير مثبت دارد.