Abstract:
هدف: هدف این پژوهش مقایسهی تاثیر روشهای مشاورۀ مبتنی بر نظریۀ هالند، شناختی اجتماعی و راه حل مدار بر بهزیستی مسیر شغلی دانشآموزان بود. روش: روش این پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بوده که با استفاده از نمونه گیری در دسترس، تعداد 10 نفر برای هر گروه انتخاب شدند و بر اساس جنسیت تفکیک شدند. گروههای آزمایش هر کدام 8 جلسه، مشاورۀ مسیر شغلی دریافت نمودند و گروههای کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه بهزیستی مسیر شغلی (هینکین،1998) بود. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات بهزیستی مسیر شغلی دانشآموزان گروههای آزمایش در مرحلهی پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری (001/ 0p) وجود داشت. بنابراین مداخلات مشاوره مبتنی بر نظریه هالند، شناختی اجتماعی مسیر شغلی و راه حل مدار، بر افزایش بهزیستی مسیر شغلی دانشآموزان موثر بوده است. در مقایسهی روشهای مداخله، روش شناختی اجتماعی و راه حل مدار، تاثیر بیشتری را نسبت به نظریه هالند نشان داد. نتیجهگیری روش مشاوره مسیر شغلی شناختی اجتماعی و راه حل مدار در مشاوره با دانشآموزان تاثیر بیشتری دارند.
Aim: Aim the present stady was aimed at compareing the effects of career counseling methed based on Holland`s theory, social cognitive career theory, and solution-focused counseling on career well-being of high school students in Isfahan city. Methods: The research methodology was, semi- experimental method with pre-test design post- test is and follow-up with the control group. The statistical population of all secondary school students in Isfahan was in the 98-97 academic year. The sampling was done in three steps. using simple random sampling, 10 subjects were selected for each group. Based on this, 3 experimental groups of boys with a control group and 3 experimental groups of girls with a control group were formed. Findings: The results indicated that, there is a significant difference between the experimental and control groups regarding (p Conclusion: The counseling method of social cognitive career and circuit - oriented solution is more effective in counseling with students.
Machine summary:
دکترای مشاوره شغلی، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایران (صفحات 22-61) چکیده مقاله برگرفته از رساله دکتری مشاوره شغلی نویسندهی نخست، در دانشگاه اصفهان است هدف: هدف این پژوهش مقایسهی تأثیر روشهای مشاورۀ مبتنی بر نظریۀ هالند، شناختی اجتماعی و راه حل مدار بر بهزیستی مسیر شغلی دانشآموزان بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات بهزیستی مسیر شغلی دانشآموزان گروههای آزمایش در مرحلهی پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری (001/0p تاریخ دریافت: 13/02/1400 _ تاریخ پذیرش: 10/11/1400 واژههای کلیدی: بهزیستی مسیر شغلی، مشاوره مسیر شغلی هالند، شناختی اجتماعی مسیر شغلی، مشاوره راه حل مدار مقدمه بهزیستی مسیرشغلی از جدیدترین سازههای موجود در عرصهی روانشناسی سازمانی و رفتار سازمانی مثبت گرا است و به عنوان عدم وجود تجارب منفی همچون اضطراب، افسردگی و فرسودگی شغلی (دن نا و گریفین 1 ، 1999)، وجود احساسات و تجارب عاطفی و هیجانی خوشایند (دینر و 2 H"/>H"/>، 1999)، و شادکامی در محل شغل 3 no, R"/>no, R"/>، 2000) تعریف شده است.
به عبارتی، تفاوت بین نمرات گروههای آزمایش و کنترل، بیان کنندهی این است که مداخلههای مبتنی برنظریههای مشاوره مسیر شغلی هالند، شناختی اجتماعی و مشاوره راه حل مدار برافزایش بهزیستی مسیرشغلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه تأثیر دارد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر روشهای مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریهی هالند، شناختی اجتماعی و راه حل مدار بر افزایش بهزیستی مسیر شغلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان صورت گرفت.