Abstract:
هایدگر بنیان گذار هرمنوتیک فلسفی، که مهم ترین دغدغه او مسئله غفلت از هستی و وجود است. هرمنوتیک فلسفی به معنای دقیق کلمه، مشخصا به فهم اشاره می کند و آن هم، فهم خالص. در فرآیند ادراک و فهم هر مقوله ای اصولا دو سویه وجود دارد. اندیشه معمار و مخاطب، می توانند دو سویه مورد نظر در معماری باشد. اندیشه معماران معاصر ایران را می توان بر این اساس خوانش نمود.روش تحقیق پژوهش حاضر استدلال منطقی می باشد. از آن جا که استدلال منطقی کلام محور است ؛ پژوهش حاضر از نظر ماهیت داده ها کیفی است. از این رو به صورت توصیفی است برای شفاف سازی روابط بین عناصر و مفاهیم، تکنیک تحلیل گفتمان از خلال سخنرانی ها و مصاحبه ها در مطبوعات تخصصی معماری ؛ مورد استفاده قرار می گیرد و در نهایت کدگذاری و تحلیل گفتمان انجام می گردد.در خوانش اندیشه شیخ زین الدین بر مبنای هرمنوتیک فلسفی هایدگر، مهم ترین گره گاه ها، تاریخی بودن است. تاریخی بودن درکلید واژه هایی نظیر توجه به گذشته، حال و آینده، گذشته را در سنت پایدار ، حال در معماری امروز گذشته،حال و آینده سه کلید واژه مهم گفتمان معمار است. بنابراین می توان زبان معماری امروز را تعیین نمود. ویژگی های این زبان معماری، عدم تعارض بین سنت و پیشرفت می باشد، که می تواند رابطه مسالمت آمیز بین معماری جهانی و معماری سنتی برقرار نمود. در اندیشه معمار نو سنت گرا صیرورت انسان از گذشته به آینده با استفاده از دستاوردهای گذشتگان و با بیان نو در دنیای جدید اتفاق می افتد. بنابراین انسان با سیالیت و جریان حضور می یابد. ...............................
AbstractHeidegger, the founder of philosophical hermeneutics, whose most important concern is the neglect of existence. Philosophical hermeneutics, in the strict sense of the word, clearly refers to understanding, and pure understanding. In the process of perception and understanding of any category, there are basically two directions. Considering that understanding is achieved in different ways, perhaps it is better to attribute this transfer to the message. Therefore, hermeneutics is proposed in art and architecture. The thought of the architect and the audience can be two desired aspects in architecture. Therefore, the thought of contemporary Iranian architects is one of the topics that can be read on this basis.Sheikh Zain al-Din is one of those architects who looks for dynamism and change in the essence of architecture, so the purpose of this research is to read his thought based on philosophical hermeneutics. which can be used to define a new language for today's architecture.The research method of this research is logical reasoning. Since logical reasoning is based on words; The present research is qualitative in terms of the nature of the data. Therefore, it is a descriptive form that tends to the process of meaning and understanding resulting from words; To clarify the relationships between elements and concepts, the technique of discourse analysis through lectures and interviews in specialized architectural press; is used and finally coding and discourse analysis is done.In the reading of Sheikh Zainuddin's thought based on Heidegger's philosophical hermeneutics, the most important point is historicity. Historicity in key words such as paying attention to the past, present and future, the past in stable tradition, the present in today's architecture, the past, present and future are three important key words in the architect's discourse. Therefore, today's architectural language can be determined. The characteristics of this architectural language are the lack of conflict between tradition and progress, which can establish a peaceful relationship between world architecture and traditional architecture. In the thought of the neo-traditionalist architect, the transformation of man from the past to the future takes place by using the achievements of the past and with a new expression in the new world. Therefore, man is present with fluidity and flow. Key words: philosophical hermeneutics, neo-traditionalism, contemporary Iranian architecture, Sheikh Zainuddinreferences Ahmadi, Babak, Mohajer, Mehran and Mohammad Nabavi. (2014). Modern hermeneutics, 11th edition, Tehran. Bani Massoud, Amir. (2014). Contemporary architecture of Iran (in the pursuit of tradition and modernity), architectural art of the century, Tehran. Palmer, Richard. A. (2011). Science of hermeneutics, translated by Mohammad Saeed Hanai Kashani, Tehran, Hermes. Partoui, Parvin. (1378). Phenomenology of Place, Tehran, Art Culture Pahlavan, Maryam, Hosseini Shahroudi, Morteza. (1386). A Reflection on Heidegger and Gadamer's Hermeneutics, Andishe Dini Quarterly, Number 22, 41-62 Sheikh Zain al-Din, Hossein. (2013). Thoughts of contemporary architects of Iran, interviewer: Seyed Alireza Qahari, Esmail Azadi (philosophy, art and architecture), first volume, Saba Farhang Publishing. Habibi, Seyyed Mohsen, (1400), description of the currents of architecture and urban planning in contemporary Iran, Cultural Research Publications, Tehran. Hasanpour, Mohammad, Kayhanpour, Mohsen and Alireza Nowrozi Talab. (2015). The nature of the hermeneutic round of understanding, in the aesthetics of photo interpretation, Bagh Nazar, No. 44, 5-12 Haghir, Saeed. (1381). Effar, work, audience of the hermeneutic world in the reading of architectural text, Zeba Noght, 7th issue, 117-126 Refahi, Hoda, Javaid Sabaghian, Moqdad (2016). Contextual analysis of neo-traditionalism in contemporary Iranian art (1340s) from the perspective of Michel Foucault's discourse theory, Scientific Research Quarterly of Kimiai Honar, No. 6, 23-37 Rajabi, Ruholah, Suleiman Heshmat, Reza. (2014). Language in Heidegger's Thought, Wisdom and Philosophy, No. 4, 23-40. Sheikh Zainuddin, Hossein A (1378). From appearance to imagination, Architecture and Urban Development Journal, number fifty-five, 74-70. Sheikh Zain al-Din, Hossein B (1378). The identity of the occupier, Architecture and Urban Development Journal, No. 50, 36-39. Sheikh Zainuddin, Hossein (1372). The Guest Years, Architecture and Urban Development Journal, No. 42, No. 42. Sheikh Zainuddin, Hossein (1382). Language, Space, Architecture, Art and Architecture Journal, No. 17, 21. Sheikh Zainuddin, Hossein (1381). Language and technique, Memar Magazine, No. 17, 28-45. Sheikh Zainuddin, Hossein (1377). Hafezieh guesthouse, Memar magazine, number one, 14-20.
Machine summary:
بنـابراين ، ايـن پـژوهش در صـدد خـوانش انديشه شيخ زين الدين بر مبناي هرمنوتيک فلسفي ، جهت تعريف زبان جديد براي معماري امروز است .
com اين مقاله برگرفته از رساله دکتري نويسنده اول با عنوان ”تاثيرات هرمنوتيک فلسفي بر معماري معاصـر شـهر تهـران ١٣٩٤-١٣٤٠“ مـي باشـد کـه بـه راهنمايي نويسندگان دوم و سوم و مشاوره نويسنده چهارم در دانشکده معماري و شهرسازي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد انجام شده است .
پيشينه پژوهش در زمينه معماري و هرمنوتيک پژوهش هايي انجام شده است که در اين ميان مي توان به مقاله اي با عنوان «بررسي و نقد گرايش ها و روش هرمنوتيکي به فهم مندي معماري و شهر» اشاره کرد(شـيرمحمدي و زارع ،١٣٩٤).
ميدان علم هرمنوتيک به طوري که در عصر جديد به ظهور رسيده است دست کـم بـه شـش نحو نسبتا متمايز تعريف مي شود: نظريه تفسير کتاب مقدس ، روش شناسي عام لغـوي ، علـم هـر گونـه فهـم زبـاني ، مبناي روش شناختي علوم انساني ، پديدارشناسي وجود و پديدارشناسي فهم وجودي و نظام هـاي تاويـل .
هرمنوتيک نظريه تفسير کتاب مقدس روش شناسي عام لغوي پديدارشناسي وجود و پديدارشناسي فهم وجودي نظام هاي تاويل مبناي روش شناختي علوم انساني علم هر گونه فهم زباني نمودار١: معناي هرمنوتيک (نگارندگان ) هرمنوتيک فلسفي هايدگر هايدگر بنيان گذار هرمنوتيک فلسفي ١در قرن بيستم و يکي از تاثيرگذارترين انديشمندان در اين دانش است که آرا او ساختاري جديد در دنياي هرمنوتيک ايجاد کرد.