Abstract:
در تمام ادوار باستان ایران، کوه در زندگی مردم نقش اساسی داشته است. این نماد شکلی از حیات است و به همراه آدمی در قالبهای گوناگون زندگی میکند. همچنین پیش از ابداع خط و کتابت، انسان بر لوح سنگ، دیوارههای کوهها و غارها مفاهیم ذهنیاش را بیان می-نمود. تقدس کوه از ابعاد گوناگون اساطیری، حماسی، مذهبی، فرهنگی و ادبی قابل توجه و بررسی است و یکی از مهمترین نمادهای شاهنامه به صورت تشرّف نمادین به شمارمیآید. آنچه امروزه تقدّس کوه با تاریخ باستان پیوند داده میشود، در روزگار باستان، تاریخ متعارفی توام با مقدّسات قومی شمرده میشده است. تقدس کوه از بافت تاریخی ایران جدا نبوده است و ایرانیان این نماد قداست را سینه به سینه حفظ کرده به زمان فردوسی منتقل کردند و فردوسی آن سخن را به علّیّین برد و فراموش نشدنی و زمزمه مردم قرار داد. در این مقاله سعی بر آن است تا به اهمیت قداست کوه نزد ایرانیان در شاهنامه فردوسی با روش توصیفی- تحلیلی پرداخته شود و نشان دهد که کوه در شاهنامه فردوسی به دلیل پیوند معنوی با پروردگار و نزدیکترین جای به آسمان با توجه به اسطورهی الوهیت تاثیر بسزایی داشته است.
In all the ancient periods of Iran, the mountain played an essential role in people's lives. This symbol is a form of life and lives with a person in various forms. Also, before the invention of writing, man expressed his mental concepts on stone tablets, mountain walls, and caves. The sanctity of the mountain is noteworthy and studied from various mythological, epic, religious, cultural and literary dimensions and is considered one of the most important symbols of the Shahnameh as a symbolic honor. What today is linked to the sanctity of the mountain with ancient history, in ancient times, it was considered conventional history combined with ethnic sacredness. The sanctity of the mountain has not been separated from the historical context of Iran, and Iranians preserved this symbol of sanctity and transferred it to the time of Ferdowsi, and Ferdowsi took that word to the heights and made it unforgettable and the whisper of the people. In this article, an attempt is made to deal with the importance of the sanctity of the mountain among Iranians in Ferdowsi's Shahnameh with a descriptive-analytical method and to show that the mountain in Ferdowsi's Shahnameh is due to the spiritual connection with the Lord and the closest place to the sky according to the myth of divinity. It has had a significant impact.