Abstract:
بودجهریزی بر مبنای عملکرد به سازمانها کمک میکند که ارتباطی کلیدی بین بودجهریزی و عملکرد سازمان برقرار کنند. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی بودجهریزی بر مبنای عملکرد و ارزیابی نظام کنونی بودجهریزی در بخش عمومی از دیدگاه خبرگان و مدیران حوزه بودجه است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل خبرگان حوزه مالیه عمومی و نمونه آماری شامل هشت نفر از این افراد با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند-قضاوتی است. در بخش کیفی، ابتدا با بررسی مدلهای کنونی و روش تحلیل مضمون، مدل مفهومی پژوهش استخراج شد، و سپس به منظور بومیسازی و اشباع مدل مفهومی، با نمونه منتخب مصاحبه گردید. در بخش کمّی، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی میشود که با استفاده از نمونهگیری در دسترس، نمونهای شامل 43 نفر از این افراد انتخاب شدهاند. پرسشنامه، ابزار گردآوری دادهها، و روش مدلسازی مسیری-ساختاری، روش تحلیل دادهها در این بخش است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در الگوی سیستمی بودجهریزی بر مبنای عملکرد، ابعاد ورودی (الزامات) شامل ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، سبک مدیریت و رهبری تحولی، و مدیریت تغییر؛ فرایندهای اصلی شامل برنامهریزی، مدیریت عملکرد و سیستم حسابداری (هزینهیابی مبتنی بر فعالیت)؛ و خروجی شامل تخصیص بهینه منابع، نظارت و کنترل موثر است. نتایج ارزیابی مدل اندازهگیری و ساختاری پژوهش بیانگر روایی و پایایی مدل، تایید روابط ساختاری، و اندازهگیری و برازش مطلوب مدل است.
Performance-based budgeting helps organizations establish a key link between budgeting and organizational performance. Accordingly, this approach can be used in various organizations. The purpose of this study is to design a budgeting model based on the performance and evaluation of the current budgeting system in the public sector from the perspective of experts and managers in the field of budgeting. In the qualitative part of the statistical population, including experts in the field of public finance, a statistical sample of 8 of these individuals was selected using the purposive-judgmental sampling method. In the qualitative part, first by examining the current models and content analysis method, the conceptual model of the research was extracted and then to localize and saturate the conceptual model, the selected sample was interviewed. A small part of the statistical population includes managers and experts of the executive apparatus, who are selected using available sampling of a sample of 43 of these people; the Questionnaire is a data collection tool and the structural modeling method is a data analysis method in this section. The results showed that in the performance model of performance-based budgeting, input dimensions (requirements) include organizational structure, organizational culture, management style, transformational leadership, and change management; moreover, the main processes include planning, performance management, and accounting system (activity-based costing) and the output consists of optimal resource allocation, effective monitoring, and control. The results of the evaluation of the measurement and structural model of the research indicate the validity and reliability of the model, the confirmation of the structural relations, and the optimal measurement and fit of the model.
Machine summary:
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی بودجهریزی بر مبنای عملکرد و ارزیابی نظام کنونی بودجهریزی در بخش عمومی از دیدگاه خبرگان و مدیران حوزه بودجه است.
نتایج پژوهش نشان میدهد که در الگوی سیستمی بودجهریزی بر مبنای عملکرد، ابعاد ورودی (الزامات) شامل ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، سبک مدیریت و رهبری تحولی، و مدیریت تغییر؛ فرایندهای اصلی شامل برنامهریزی، مدیریت عملکرد و سیستم حسابداری (هزینهیابی مبتنی بر فعالیت)؛ و خروجی شامل تخصیص بهینه منابع، نظارت و کنترل موثر است.
نظام بودجهریزی در بخش عمومی با هدف نتی 11 d"/>d"/> تلاش میکند با پیوند بودجه به نتایج اقدامات سازمانها به اهدافی مانند Public Policy Musgrave’s Theory Incrementalism Punctuated Equilibrium Stages Heuristics Thurmaier & Willoughby Incremental Budgets Zero-Based Budgets Program Budgets Performance-Based Budgets Result-Oriented و کنترل برنامهها، ارتقای پاسخگویی، توزیع نظاممند منابع، کارایی و اثربخشی بودجه دست یابد و این امر از طریق بودجهریزی بر مبنای عملکرد امکانپذیر است.
بودجهریزی بر مبنای عملکرد به این پرسش پاسخ میدهد: تا چه حدی باید فعالیتها شاهد افزایش یا کاهش در ت Hower New Public Management (NPM) Mauro et al.
جدول 2: خلاصۀ پیشینه پژوهش (به تصویرصفحه مراجعه شود) )به تصویرصفحه مراجعه شود) )به تصویرصفحه مراجعه شود) تحلیل یافتههای پژوهشهای پیشین نشان میدهد که در برخی از این پژوهشها بر الزامات بودجهریزی، در برخی بر فرایند بودجهریزی، در برخی بر خروجیهای بودجهریزی، و در برخی نیز بر مولفههای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد تمرکز شده است.
)به تصویرصفحه مراجعه شود) شکل 4: معناداری ضریب (آماره t) 31 32 بحث و نتیجهگیری هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی بودجهریزی بر مبنای عملکرد و ارزیابی نظام کنونی بودجهریزی در بخش عمومی از دیدگاه خبرگان و مدیران بودجه است.