Abstract:
اشرف جهانگیر سمنانی(م: ۷۹۸ ه.ق)، ، یکی از عارفانِ ایرانیتبار طریقت چشتیه و از مشایخ متصوفهی ساکن هند است. از مهمترین آثار او، میتوان «لطایف اشرفی فی بیان طوایف صوفی» را نام برد. این اثر به شکل نسخهی خطی و به منزلهی یکی از دایرةالمعارفهای جامع عرفانی و حاوی مباحث عرفان عملی و نظری به انضمام مسائل کلامی، ادبی و تاریخی است. نظامالدین غریب یمنی -مرید اشرف جهانگیر سمنانی-، این کتاب را به صورت مدوّن مکتوب نموده است. این پژوهش، با رویکرد توصیفی- تحلیلی به معرفی نسخهی خطی لطایف اشرفی و بررسی عرفان عملی در این کتاب میپردازد. مباحث اساسی این پژوهش، پیرامون معرفی نسخهی لطایف اشرفی و ویژگیهای نگارشی نسخه و همچنین مباحث عرفان عملی از جمله تصوف، آداب خانقاهی و مستحسنات صوفیه تنظیم شده است. نتایج حاصل از معرفی و بررسی نسخهی خطی -که تاکنون در ایران به چاپ نرسیده- آن است که آراء و اندیشههای عرفانی اشرف، محل تلاقی آرای طریقت کبرویه و بهویژه شیخ علاءالدولهی سمنانی، طریقت چشتیه و آرای ابن عربی است. او بهواسطهی مصاحبت با میرسیدعلی همدانی و عبدالرزّاق کاشانی، بهدنبال تلفیق و ترکیب یکی از طریقههای سنّت اوّل عرفانی (چشتیه) با آرای عرفانی سنّت دوّم در شبهقارّه است.
Ashraf Jahangir Semnani (d. 798 A.H.), is one of the mystics of Iranian descent of the Chishtiyya sect and one of the Sufi sheikhs living in India. One of his most important works is "Lataif Ashrafi Fi Bayan Tawaif Sufi". This work is in the form of a manuscript and is one of the comprehensive mystical encyclopedias and contains practical and theoretical mysticism topics as well as theological, literary and historical issues. Nizamuddin Gharib Yemeni - disciple of Ashraf Jahangir Semnani - has written this book in a codified form. This research, with a descriptive-analytical approach, introduces the manuscript of Lataif Ashrafi and examines practical mysticism in this book. The basic topics of this research are based on the introduction of Lataif Ashrafi's version and the writing features of the version, as well as the topics of practical mysticism, including Sufism, monastic etiquette and Sufi recommendations. The results of the introduction and examination of the manuscript - which has not been published in Iran so far - is that Ashraf's mystical thoughts and opinions are the meeting point of the views of the Kabruyeh sect, especially Sheikh Alaa al-Dawlah Semnani, the Chishtiyeh sect, and Ibn Arabi's views. Through his interview with Mirsaid Ali Hamdani and Abd al-Razzaq Kashani, he seeks to combine and combine one of the methods of the first mystical tradition (Chishtiyyah) with the mystical opinions of the second tradition in the subcontinent.