Abstract:
صنعت بدیعیِ معما که از دیر باز در شعر فارسی رواج داشته، به دو نوع معمای اسمی و تاریخی (مادهتاریخ) تقسیم میشود. در سدههای 9 – 11 ق که دورة اوج معماسرایی بود، رسالههای متعددی بهمنظور شرح و توضیح قواعد معما، و همچنین ثبت بهترین معماها نوشته شد. فقدان تحقیقی جامع دربارة رسالات معمائی، شناسایی آنها را با مشکلاتی مواجه کرد که لغزشها و اشتباهاتی را در برخی منابع مرجع پیش آورده است. این لغزشها به آثار دیگر راه یافتند و در نهایت چنان رواج یافتهاند که حقیقت علمی پنداشته میشوند. در این پژوهش بنیادی که با استفاده از منابع کتابخانهای و مقابلة نسخ خطی متعدد صورت گرفت، آشکار شد که نظر ذبیحالله صفا مبنی بر اینکه الاحیاء فی حل المعمّا قدیمترین رسالة معمائی فارسی است، چندان دقیق نیست و احتمالاً چنین رسالهای وجود نداشته باشد. قدیمترین رساله با توجه به آنچه موجود است، مطلوب الاحباب اثر رفیع منوچهر تاجر ملقب به بدیع تبریزی است. مؤلف رسالة 24 اصل نیز شناسایی گردید که محمد آلکر است.
Riddle as a figure of speech, which has been popular in Persian poetry for a long time, is divided into two types: nominal and historical riddles (Chronograph). In the 11th-9th lunar centuries, which was the peak period of the riddle writing, several treatises were written to explain the rules of riddles, as well as to record the best riddles. The lack of comprehensive research on enigmatic treatises has led to problems in identifying them, which has caused mistakes and errors in some reference sources. Such mistakes have found their way into other works and have eventually become so prevalent that they are considered scientific truth. This fundamental research, which was carried out using library sources and dealing with numerous manuscripts, revealed that Zabihullah Safa's view that (الاحیاء فی حل المعما) “al-Ehyae Fi Hal al-Moama” is the oldest Persian enigmatic treatise is not exact and there is no such treatise. The oldest treatise (مطلوب الاحباب) “Matlob al-Ahbab” is the work of Rafi Manouchehr, a merchant known as Badie Tabrizi. The author of the treatise "24 Asl" was also identified.