Abstract:
با پیشرفت فناوریهای آموزشی، یادگیری مبتنی بر بازی به عنوان شاخهای برای رشد یادگیری پدیدار شده و نظر یادگیرندگان زبان، مدرسین و پژوهشگران را نیز به خود جلب کرده است. بررسی و یا طراحی بازیهای دیجیتالی با هدف یادگیری زبان به حوزهی پژوهشی ویژهای تبدیل شده است و با عنوان " بازی دیجیتالی مبتنی بر یادگیری زبان" (DGBLL) از آن صحبت میشود. در این مقاله با هدف مطالعهی ارتباط بین امکانات آموزشی در بازیهای دیجیتالی ویادگیری زبانهای خارجی، ضمن بررسی پژوهشهای جدید انجام شده در مورد تاثیر بازیهای دیجیتالی بر روی یادگیری زبان، انواع بازیهای دیجیتالی شناسایی شده مبتنی بر یادگیری زبان بررسی میشود. همچنین برخی از نظریههای یادگیری زبان و چگونگی استفاده از آنها در یادگیری بر اساس بازیهای دیجیتالی مورد مطالعه قرار میگیرد. سپس دستاوردهای پژوهشها و توصیههای ارائه شده توسط محققین برای طراحی این نوع بازیها بر یادگیری زبان بررسی میشود. در این مقاله محورهای زیر مورد مطالعه قرار گرفتهاست: 1-ابعاد نظری یادگیری زبان مبتنی بر بازیهای دیجیتالی، 2- یافتههای حاصل از تاثیر بازی دیجیتالی بر یادگیری زبان، 3- پیشنهادات ارائه شده توسط پژوهشگران برای طراحی مناسبتر بازیهای دیجیتالی بر اساس یادگیری زبان. این بررسی به مدرسین و یادگیرندگان زبان، جهت استفادهی مناسب از بازیهای دیجیتالی برای آموزش و یادگیری زبان کمک مینماید. همچنین این مطالعه میتواند برای طراحان بازیهای دیجیتالی بومی، زمینه و الهام بخش طراحی بازیهایی با رویکرد یادگیری زبانهای خارجی باشد، و نشان میدهد مباحث نظری یادگیری از چه جنبههایی میتواند به طراحی و اجرای بازیها برای یادگیری زبان کمک کند.
With the advancement of educational technologies, game-based learning has emerged as a branch for learning growth and has attracted the attention of language learners, teachers, and researchers. Studying or designing digital games with the purpose of language learning has become a special research field and is called "Digital Game- Based Language Learning" (DGBLL). In this article, with the aim of studying the relationship between educational facilities in digital games and learning foreign languages, while reviewing the new research conducted on the effect of digital games on language learning, the types of digital games identified based on language learning are reviewed. Also, some theories of language learning and how to use them in learning based on digital games are studied. Then the results of the researches and the recommendations given by the researchers for the design of this type of games on language learning are examined. In this article, the following topics have been studied: 1-Theoretical dimensions of language learning based on digital games, 2-Findings of the effect of digital games on language learning, 3-Suggestions provided by researchers for more appropriate design of digital games based on language learning. This study helps language teachers and learners to use digital games for language teaching and learning. Also, this study can be a background and inspiration for native digital game designers to design games with a foreign language learning approach, and it shows in what aspects the theoretical topics of learning can help to design and implement games for language learning.
Machine summary:
در اين مقاله محورهاي زير موردمطالعه قرار گرفته است : ١) ابعاد نظري يادگيري زبان مبتني بر بازيهاي ديجيتالي، ٢) يافته هاي حاصل از تأثير بازي ديجيتالي بر يادگيري زبان ، ٣) پيشنهادهاي ارائه شده توسط پژوهشگران براي طراحي مناسب تر بازيهاي ديجيتالي بر اساس يادگيري زبان .
بدين ترتيب در اين مقاله سعي شده است محورهاي زير موردمطالعه قرار گيرد: ١-ابعاد نظري و تئوري يادگيري زبان مبتني بر بازيهاي ديجيتالي،، ٢-نتايج يافته هاي حاصل از تأثير بازي ديجيتالي بر يادگيري زبان و ٣- پيشنهادهاي ارائه شده توسط پژوهشگران براي طراحي مناسب تر بازيهاي ديجيتالي بر اساس يادگيري زبان .
علاوه بر آن ، ازآنجاييکه بازي به طور مشترک در بين دانشجويان و ساير زبان آموزان ، مدرسين و پژوهشگران به عنوان روشي براي افزايش علاقه و انگيزه ي يادگيري در نظر گرفته مي شود، تعداد فزاينده اي از پژوهش هاي مربوط به يادگيري زبان بر روي يادگيري واژگان بر مبناي بازيهاي ديجيتالي متمرکز شده است و از آن با عنوان اختصاري DGVL ياد مي شود (به نقل از٢٠٢٢ ,.
Chen and Hsu (٢٠١٩) با پژوهش بر روي نتايج مطالعات انجام شده توسط ساير پژوهشگران ، بر اين عقيده اند که انواع بازيهاي ديجيتالي عليرغم تفاوت ماهيت و نوع بازي، يادگيري زبان را به دلايل ذيل تسهيل ميکنند: ١-بازيها انگيزه دروني بازيکن / يادگيرنده را بالا مي برند.
بازيهاي جدي: همان طور که ملاحظه شد، اين نوع بازي در بخش جداگانه اي تحت عنوان «بازي هاي جدي و يادگيري زبان » بررسي گرديد، هدف بازيهاي جدي ايجاد انگيزه يادگيري در دانش آموزان از طريق سرگرمي است و سه فايده ي اصلي در محيط آموزشي دارد: ١- عمل کردن به جاي توضيح دادن که باعث افزايش انگيزه و رضايت مي شود.