Abstract:
هدف از این پژوهش انجام فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینة تاثیر یادگیری معکوس بر درگیرسازی و انگیزه تحصیلی یادگیرندگان بود. از بین پژوهش های انجام شده، 16 مطالعه وارد تحلیل شدند. مطالعاتی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند، از طریق سایت مرکز اسناد و مدارک علمی ایران (مرکز پایان نامههای ایران)، و همچنین از طریق سایتهای اینترنتی جهاد دانشگاهی، مگایران، ابسکو، ساینسدایرکت، سیج، جیاستور، امرالد، اسپرینگر و وایلی-بلکول گردآوری شدند. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج مطالعات، دادهها با استفاده از نرم افزار Meta-analysis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد یادگیری معکوس بر انگیزه تحصیلی یادگیرندگان تأثیر معناداری دارد (اندازه اثر 157/0). همچنین یادگیری معکوس بر درگیرسازی یادگیرندگان تأثیر معناداری دارد (اندازه اثر 123/0). به طور کلی میتوان گفت یادگیری معکوس منجر به افزایش درگیرسازی و انگیزه تحصیلی یادگیرندگان میشود.به طور کلی میتوان گفت یادگیری معکوس منجر به افزایش درگیرسازی و انگیزه تحصیلی یادگیرندگان میشود.به طور کلی میتوان گفت یادگیری معکوس منجر به افزایش درگیرسازی و انگیزه تحصیلی یادگیرندگان میشود.
The purpose of this research was to perform a meta-analysis on the studies conducted in the field of the effect of reverse learning on the engagement and academic motivation of learners. Among the conducted researches, 16 studies were included in the analysis. The studies that were used in this research were obtained through the website of the Iran Scientific Documentation Center (Thesis Center of Iran), as well as through the websites of Academic Jihad, Mag Iran, Absco, Science Direct, and Sage. , G-Stor, Emerald, Springer and Wiley-Blackwell were collected. After checking the inclusion and exclusion criteria of the studies, the data were analyzed using Meta-analysis software. The findings showed that reverse learning has a significant effect on students' academic motivation (effect size 0.157). Also, reverse learning has a significant effect on the engagement of learners (effect size 0.123). In general, it can be said that reverse learning leads to an increase in students' academic engagement and motivation.
Machine summary:
پژوهش هاي انجام شده در مورد تأثير يادگيري معکوس بر درگيري تحصيلي و انگيزه تحصيلي تعداد عنوان سال پژوهشگر کشور پايگاه داده نمونه اثرات کلاس معکوس ديجيتال EURASIA Journal of Mathematics, در يادگيري تعاوني يکپارچه بر ٢٠١٨ Qiang چين ٢٠٢ Science and Technology انگيزه و نتيجه يادگيري Education مدل يادگيري معکوس : تأثير روي مهارت هاي تفکر مرتبه عربستان Journal of Education and 67 Alsowat 2016 بالاتر زبان انگليسي، ميزان سعودي Practice درگيري و رضايت دانش آموزان تأثير مدل يادگيري معکوس بر International Ayçiçek & درگيري تحصيلي دانش آموزان ٢٠١٧ Yanpar ترکيه ٤٠ Journal of درس انگليسي Yelken Instruction تأثير کلاس درس معکوس بر جوشقان نژاد و پژوهش در انگيزش تحصيلي و يادگيري 1397 ايران ٤١ باقري برنامه ريزي درسي دانشجويان در درس کامپيوتر تعداد عنوان سال پژوهشگر کشور پايگاه داده نمونه تأثير يادگيري معکوس بر انگيزه az-GarridoDi آمريکا ٦٥ مقاله هاي مديريت و يادگيري دانشجويان ٢٠١٧ و همکاران عمليات تأثير مدل يادگيري معکوس بر Malaysian Online Journal of Alsancak پيشرفت تحصيلي، يادگيري ٢٠١٨ & Sirakaya ترکيه ٦٦ Educational خودگردان و انگيزش Ozdemir Technology تأثير کلاس معکوس بر فصلنامه فناوري مهارت هاي فراشناختي و اطلاعات و ١٣٩٧ وحيدي و پوشنه ايران ٦٠ انگيزش تحصيلي دانش آموزان ارتباطات در علوم هنرستان تربيتي تأثير يادگيري معکوس بر Journal of انگيزش و نگرش يادگيري ٢٠١٨ Lee &Chung امريکا ٩٧ Problem-Based دانشجويان Learning تأثير استفاده از رويکرد کلاس معکوس بر جنبه عاطفي اسماعيليفر و انگيزش پيشرفت دانش آموزان ١٣٩٤ ايران ٦٠ سيويليکا همکاران پايه ششم دوره ابتدايي بررسي تأثير رويکرد کلاس معکوس بر پيشرفت تحصيلي، کاوياني و نشريه پژوهش در خودتنظيمي تحصيلي، تعامل ١٣٩٤ ايران ٦٠ همکاران آموزش گروهي و انگيزش تحصيلي دانش آموزان عملکرد يادگيري دانش آموزان و Computers Education, An انگيزه درک شده در آن ها در ٢٠١٨ Zainuddin هنگ کنگ ٥٥ International کلاس هاي معکوس Journal تأثير کلاس معکوس در Computers Education, An عملکرد يادگيري در آموزش ٢٠١٧ Thai و همکاران ويتنام ٩٠ International عالي Journal تأثيرات محيط کلاسي معکوس Springer ٢٠١٦ ıksoyAs ترکيه ٦١ Science+Business بر انگيزش ، موفقيت هاي Media B.