Abstract:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی در انگیزش پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشآموزان هنرستانی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسه ای بود و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر هنرستانهای شهر ایرانشهر به تعداد 2200 نفر بود. از بین این دانشآموزان 400 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس(1977) و پرسشنامه رضایت از تحصیل شیخ الاسلامی و احمدی(1390) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تحلیل واریانس یک راهه و چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد بین انگیزش پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشآموزان هنرستانی شهر ایرانشهر در آموزشهای مجازی، حضوری و تلفیقی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ این تفاوت به گونه ای بود که میانگین نمرات انگیزش پیشرفت و رضایت تحصیلی برای دانشآموزان با آموزش تلفیقی به طور معناداری بیشتر از میانگین نمرات دو گروه مجازی و حضوری بود. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش تلفیقی میتواند برای هنرستانها گزینه بهتری باشد.
The aim of the present research was to comparison of the effectiveness of face-to-face, virtual and blended education in achievement motivating and academic satisfaction of conservatory students. The method of the current research is descriptive and of a post-event research method. The statistical population of the present study included all male and female students of conservatories in Iranshahr, numbering 2200 people. Among these students, 400 people were selected by Sampling available method. To collect the data, used the achievement motivation questionnaire by Hermans(1977) and the satisfaction questionnaire from Shaikhul-Islami and Ahmadi (2013). To analyze the data, one-way and multivariate analysis of variance test was used. The results of the data analysis showed that there is a significant difference between the achievement motivation and the academic satisfaction of Iranshahr conservatory students in virtual, face-to-face and blended education. According to the findings, it can be concluded that blended education can be a better option for conservatories.
Machine summary:
نتايج جدول ٣ نشان ميدهد بين دانش آموزان هنرستاني شهر ايرانشهر با آموزش هاي حضوري، مجازي و تلفيقي در متغير وابسته جديدي که از ترکيب خطي نمرات دو متغير انگيزش پيشرفت و رضايت تحصيلي به عنوان متغيرهاي وابسته ايجاد شده ، تفاوت معناداري وجود دارد (٠/٩٠= پيلايي تريس ، ٠٠٠١ جدول ٣.
نتيجه آزمون تحليل واريانس چندمتغيري براي مقايسه گروه ها در انگيزش پيشرفت و رضايت تحصيلي نام آزمون مقدار درجه آزادي فرضيه درجه آزادي خطا مقدار F مقدار معناداري اثر پيلايي 4 0/90 0/001 159/87 772 فرضيه اول اين بود که در اثربخشي آموزش حضوري ، مجازي و تلفيقي بر انگيزش پيشرفت دانش آموزان هنرستاني تفاوت وجود دارد.
نتايج تحليل واريانس چندمتغيري که در جدول ٦ ارائه شده نشان ميدهد دانش آموزان هنرستاني شهر ايرانشهر با روش هاي آموزش مختلف يعني حضوري، مجازي و تلفيقي در متغير وابسته جديدي که از ترکيب خطي نمرات مؤلفه هاي متغير رضايت تحصيلي که به عنوان متغيرهاي وابسته به وجود آمده ، تفاوت معناداري وجود دارد (٠/٩١= پيلايي تريس ، ٠٠٠١ جدول ٦.
نتايج حاصل از فرضيه فرعي اول حاکي از آن بود که بين دانش آموزان هنرستاني شهر ايرانشهر در آموزش هاي حضوري، مجازي و تلفيقي در ميانگين نمرات انگيزش پيشرفت تفاوت معناداري وجود دارد.
نتايج فرضيه فرعي دوم پژوهش نشان داد بين دانش آموزان سه گروه آموزش هاي حضوري، مجازي و تلفيقي در نمرات هر چهار مؤلفه رضايت تحصيلي يعني رضايت از رشته تحصيلي، رضايت از مدرسه ، نگرش به تحصيل و رضايت از معلمان مدرسه تفاوت معناداري وجود دارد.
The effect of game-based learning on academic achievement motivation of elementary school students.