Abstract:
زمینه و هدف: توسعه شایستگیهای حرفهای و افزایش خودکارآمدی روانشناختی کلید اصلی پیشرفت و افزایش رضایت شغلی است. خودکارآمدی روانشناختی بر انتخاب، تلاش و پشتکار و پیگیری اهداف فردی و سازمانی نقش مؤثری دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی روانشناختی در ارتباط بین توسعه شایستگیهای حرفهای با رضایت شغلی است. روش: پژوهش حاضر به روش همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری PLS انجام شد. به همین منظور 384 نفر از کارکنان ناجا به روش نمونه گیری خوشته انتخاب و از آنان خواسته شد تا پرسشنامههای توسعه شایستگیهای حرفهای، خودکارآمدی روانشناختی، و رضایت شغلی را تکمیل نمایند. نتایج پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفا و پایایی مرکب(CR) و نتایج مرتبط با روایی همگرا با استفاده از شاخص AVE محاسبه و در سطح مطلوبی قرار دارند. علاوه بر این، جهت پاسخگوی به سوال اصلی پژوهش و طراحی الگوی ساختاری پژوهش از نرمافزار SmartPLS نسخه سه استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد توسعه شایستگیهای حرفهای با میانجیگری خودکارآمدی روانشناختی بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر دارد. در ضمن، هم متغیر توسعه شایستگیهای حرفهای و هم متغیر خودکارآمدی روانشناختی به صورت مستقیم بر رضایت شغلی تاثیر دارند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصله و طبق نظریهی شناختی- اجتماعی بندورا متغیرهای توسعه شایستگیهای حرفهای و خودکارآمدی روانشناختی جز متغیرهای مهم و اثرگذار بر رفتار فرد هستند. به عبارتی مشارکت دادن کارکنان در فعالیتها و تصمیم گیریهای شغلی متعاقبا به بهبود توسعه شایستگیهای حرفهای فرد در شغل و رضایت شغلی منجر میگردد.
Background and purpose: Developing professional skills and increasing psychological self-efficacy is the main key to progress and increasing job satisfaction. Psychological self-efficacy plays an effective role in choosing, striving and persevering and pursuing individual and organizational goals. Therefore, the aim of the present study is to investigate the mediating role of psychological self-efficacy in the relationship between the development of professional competencies and job satisfaction.Method: The current research was conducted using the correlation method based on PLS structural equation modeling. For this purpose, 384 employees of Naja were selected by cluster sampling and asked to complete the questionnaires of professional competence development, psychological self-efficacy, and job satisfaction. The reliability results of the research tool were calculated using the alpha coefficient and composite reliability (CR) and the results related to convergent validity were calculated using the AVE index and are at a favorable level. In addition, in order to answer the main question of the research and design the structural model of the research, SmartPLS software version 3 was used.Findings: The results showed that the development of professional skills has an effect on the job satisfaction of employees through the mediation of psychological self-efficacy. In addition, both the variable of developing professional skills and the variable of psychological self-efficacy have a direct effect on job satisfaction.Conclusion: according to the obtained results and according to Bandura's social-cognitive theory, the variables of developing professional skills and psychological self-efficacy are among the important variables that affect the individual's behavior. In other words, the participation of employees in the activities and career decisions subsequently leads to the improvement of the development of the individual's professional skills in the job and job satisfaction.