Abstract:
اختلال یادگیری ویژه یکی از اختلالات دوران کودکی است که در برخی موارد تا دوران بزرگسالی نیز ادامه یافته و جوانب مختلف زندگی آنان در آینده را تحت تأثیر قرار میدهد. میزان شیوع بالاتر اختلال یادگیری با آسیب خواندن در مدارس کشور و مشکلات ناشی از آن، ضرورت توجه ویژهای را ایجاب میکند. کودکان دارای این اختلال علاوه بر مشکل در خواندن در زمینههای دیگری نیز با مشکلاتی مواجهاند. سیستم آموزشی به طور معمول بر پایه آموزش مواد درسی بوده و مسائل مربوط به زمینههای دیگری همچون آموزش و توانمند سازی ویژه والدین این کودکان مورد غفلت قرار گرفته است. در حالی که توانمند سازی والدین نه تنها میتواند در زمینه بهبود مسایل روانشناختی که این کودکان به واسطه دارا بودن این اختلال با آن دست به گریبان هستند، کمک کننده باشد؛ بلکه میتواند در راستای بهبود کارکردهای اجرایی این کودکان نیز مفید باشد. در این پژوهش با رویکردی و با در نظر گرفتن مدل هفت مرحلهای سندلوسکی و بارسو به بررسی مقالات پژوهشی داخلی و خارجی پرداختیم که از میان 104 مقاله متناسب با هدف پژوهش، 29 مقاله دارای شرایط مورد نظر انتخاب و مورد بررسی عمیق قرار گرفت و مفاهیم استخراجی از این بررسی در قالب 168 کد و 91 مقوله فرعی خلاصه شدند که در نهایت، 24 مقوله اصلی به دست آمد. سپس با توجه به نتایج به دست آمده، طراحی بسته آموزش 8 جلسهای فرزندپروری متناسب با شرایط و ویژگیهای خاص کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن برای والدین این کودکان اقدام شد.
Specific learning disability is one of the most common childhood disorders that in some cases, continues into adulthood and affects various aspects of their future lives. The higher prevalence of learning disability with reading impairment in the country's schools and the problems caused by it requires special attention. Children with this disorder, in addition to having difficulty reading, also have problems in other areas. The educational system is usually based on teaching materials and issues related to other areas such as special education and empowerment of the parents of these children have been neglected. While empowering parents can not only help improve the psychological issues that these children are struggling with because of the disorder, it can also be useful in improving the executive functions of these children. In this research, with a synthetic research approach and considering the seven-stage model of Sandlowski and Barso, we examined articles published in Iranian magazines and foreign research articles. Out of 104 articles appropriate to the purpose of the research, 29 articles with the desired conditions were selected and examined in depth. The concepts extracted from this study were summarized in the form of 168 codes and 91 sub-categories, and finally, 24 main categories were obtained. Then, according to the obtained results, the training package of 8 parenting sessions was designed in accordance with the special conditions and characteristics of children with a specific learning disability with reading impairment for the parents of these children.
Machine summary:
طراحی برنامه آموزش فرزندپروری برای والدین دارای کودکان با اختلال ویژه یادگیری (با آسیب خواندن ): رویکردی سنتزپژوهانه / زلیخا عابدینی دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران .
3Sandelowski & Barroso مرحله اول : تنظیم پرسش پژوهش نخستین مرحله از تنظیم پرسش پژوهش ، تمرکز بر «چه چیزی: what» مطالعه است ، هدف از انجام این پژوهش ، طراحی برنامه آموزش فرزندپروری برای والدین دارای کودکان با اختلال ویژه یادگیری با آسیب خواندن است که از طریق پاسخ به پرسش های «چه کسی: who»، «چه وقت : when» و «چگونگی: how»؛ تنظیم میشود.
بنابراین پرسش اصلی این پژوهش بدین گونه مطرح میشود که : ویژگیهای متمایز تشکیل دهنده برنامه آموزش فرزندپروری برای والدین دارای کودکان با اختلال ویژه یادگیری با آسیب خواندن کدام اند؟ مرحله دوم : بررسی نظام مند متون به منظور بررسی پیشینه و یافتن مطالعات و منابع مرتبط با عنوان پژوهش ، با استفاده از کلیدواژه ای اختلال یادگیری خاص ، اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن ، اختلال خواندن ، خوانش پریشی، والدگری، فرزندپروری، آموزش والدین ، رابطه والد-کودک، اختلال بیش فعالی و نقص توجه ، learning disability, learning disorder, reading difficulty, learning difficulty, dyslexia, parenting, mothers, mother-child ADHD, attention deficit hyperactivity disordrt &relationship ADD , در پایگاه های اطلاعاتی Scopus،Springer،Pubmed،Pro Quest ،Elsevier ،Science direct،Google Scholar ،Magiran ،Sid عناوین و چکیده مقالات از سال ١٩٩٨ تا ٢٠٢٠ موردبررسی قرار گرفت .
1Lawshe بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش طراحی برنامه آموزش فرزندپروری برای والدین دارای کودکان با اختلال ویژه یادگیری (با آسیب خواندن ) بود.
طراحی برنامه آموزش فرزندپروری برای والدین دارای کودکان با اختلال ویژه یادگیری (با آسیب خواندن ): رویکردی سنتزپژوهانه ، روان شناسی افراد استثنایی، ١٢(٤٥)، ٢٧-٦٧.