Abstract:
هدف: با توجه به اهمیت توجه به مشکلات شغلی از جمله استرس و خودکارآمدی شغلی و نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه(EMS) در محیط شغلی، در این مطالعه به بررسی نقش طرحوارههای ایثار، اطاعت، بازداری هیجانی و معیارهای سختگیرانه با استرس و خودکارآمدی شغلی معلمان پرداخته شد. روش: به این منظور پرسشنامههای خودکارآمدی معلم بندورا(۱۹۹۷)، استرس شغلی کاهن و همکاران(1964) و سوالات مرتبط پرسشنامه طرحوارههای یانگ (1994) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری شامل آموزگاران ابتدایی شاغل در سال تحصیلی 1400-1401 در ناحیه 2 کرمان بودند که براساس جدول مورگان تعداد 201 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند و دادهها با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه در فضای آماری spss22 مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که استرس شغلی با خودکارآمدی رابطه منفی و معناداری دارد و نتایج رگرسیون نیز تائید کننده رابطه استرس شغلی و خودکارآمدی بود. طرحوارههای ناسازگار اولیهی اطاعت، ایثار، بازداری هیجانی و معیارهای سختگیرانه با افزایش استرس شغلی و کاهش خودکارآمدی شغلی مرتبط هستند و حتی میتوانند نقش پیشبین برای این دو متغیر داشته باشند. نتیجهگیری: از این رو با توجه به تاثیرات منفی طرحوارههای ناسازگار اولیه در تمام ابعاد زندگی فرد و از طرفی اهمیت نقش و تاثیرگذاری معلم در تعلیم و تربیت دانشآموزان به خصوص در دوران ابتدایی ضرورت دارد که به تعدیل طرحوارهها در معلمان پرداخته شود تا هم استرس شغلی آنها کاهش یابد و هم اینکه خودکارآمدی شغلی آنها در امر آموزش افزایش یابد.
Aim: Considering the importance of paying attention to job problems such as stress and job self-efficacy and the role of early maladaptive schemas (EMS) in the work environment. In this study, the role of self-sacrifice, obedience, emotional inhibition, and strict standards was investigated. Stress and job self-efficacy of teachers were discussed. Method: For this purpose, Bandura teacher self-efficacy questionnaires (1997), Kahn et al.'s occupational stress questionnaires (1964) and related questions of Yang schema questionnaires (1994) were used. The statistical population included elementary teachers working in the academic year of 1400-1401 in the 2nd district of Kerman. Based on Morgan's table, 201 people were examined by stratified random sampling, and the data were analyzed by Pearson's correlation method and multiple linear regression analysis. The statistical space of spss 22 was investigated. Findings: The results showed that job stress has a negative and significant relationship with self-efficacy, and the regression results confirmed the relationship between job stress and self-efficacy. The primary maladaptive schemas of obedience, sacrifice, emotional inhibition, and strict criteria are related to increasing job stress and decreasing job self-efficacy, and they can even play a predictive role for these two variables. Conclusion: Therefore, due to the negative effects of incompatible initial schemas in all aspects of a person's life, and on the other hand, the importance of the role and influence of the teacher in the education of students, especially in elementary school, it is necessary to adjust the schemas. It should be addressed in teachers to reduce their job stress and increase their job self-efficacy in education.
Machine summary:
طرحواره هاي ناسازگار اوليه ي اطاعت ، ايثار، بازداري هيجاني و معيارهاي سختگيرانه با افزايش استرس شغلي و کاهش خودکارآمدي شغلي مرتبط هستند و حتي ميتوانند نقش پيش بين براي اين دو متغير داشته باشند.
نتيجه گيري: از اين رو با توجه به تاثيرات منفي طرحواره هاي ناسازگار اوليه در تمام ابعاد زندگي فرد و از طرفي اهميت نقش و تاثيرگذاري معلم در تعليم و تربيت دانش آموزان به خصوص در دوران ابتدايي ضرورت دارد که به تعديل طرحواره ها در معلمان پرداخته شود تا هم استرس شغلي آنها کاهش يابد و هم اينکه خودکارآمدي شغلي آنها در امر آموزش افزايش يابد.
محققان همچنين 1 Hong 2 Weiss 3 Job stress 4 Skaalvik, Skaalvik 5 Collie, Shapka, Perry 6 Klassen 7 Betoret 8 Betoret and Artiga 113 دريافته اند که استرس معلم با خودکارآمدي او رابطه منفي دارد(بتورت ، ٢٠٠٩؛ کالي، شاپکا و پري ، ٢٠١٢).
تصور ميشود که هدف از اين کار اين است که باعث ميشود تجربيات آسيب زاي دوران کودکي(ريشه هاي طرحواره ها) را تکرار کنند تا با ايجاد نتيجه اي متفاوت ، تجربيات ذهني خود 1 Self- efficacy 2 Soodak, Podell 3 Wheatley 4 Albert Bandura 5 Schwarzer, Hallum 6 Bamber, McMahon 7 Early maladaptive schemas 114 را در سطح روان شناختي اصلاح کنند، يا يه عبارتي ديگر بازسازي شناختي کند و مي تواند به عنوان يک فرآيند خوددرماني روانشناختي ديده شود، که هدف آن التيام EMS زمينه اي است (يانگ ، کلوسکو،١٩٩٣).
School climate and social- emotional learning: Predicting teacher stress, job satisfaction, and teaching efficacy, Journal of Educational Psychology, 104, 1189–1204.