Abstract:
برنامهریزی برای زیرساختهای حمل و نقل مناطق مرزی، یکی از عرصههای نوین در برنامهریزی و سیاستگذاری برای توسعه کشور است. شبکه حمل و نقل کشور علاوه بر جابجایی میلیونها مسافر، محصولات کارخانجات، فرآوردههای کشاورزی، سوخت، مواد شیمیایی و ... را جابجا میکند و ایجاد وقفهای هرچند کوتاه در خدماترسانی آن در شرایط بحرانی که کشور با کمبودهایی مواجه میباشد، میتواند آثار جبران ناپذیری را به فعالیتهای مختلف کشور وارد کند. تجربیات حاصل از جنگهای نیم قرن اخیر نشان میدهد، زیرساختهای مناطق مرزی همواره مورد تهدیدات مختلف بوده است. بنابراین، مصونسازی زیرساختهای حمل و نقل به دلیل نقش مهمی که در زندگی بشر دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف اصلی در این پژوهش، شناخت نقاط ضعف این زیرساختها در مناطق مرزی و ارائه راهکارهایی برای کاهش این آسیبپذیریها است. در این مقاله با استفاده از روش ارزیابی ریسک فما (FEMA)، ابتدا داراییهای حوزه حمل و نقل استانهای مرزی شناسایی و غربالگری شده، سپس بر اساس تهدیدات مبنا احصاء شده به شناسایی و ارزیابی آسیبپذیری ها پرداخته و ریسک هریک از دارایی ها، محاسبه و در پایان راهکارهایی برای کاهش خطر در زیرساختهای حمل و نقل استانهای مرزی ارائه میشود.
Planning for the transportation infrastructure of border areas is one of the new fields in planning and policy making for the development of the country. In addition to moving millions of passengers, The Country's transportation network also moves factory products, agricultural products, fuel, chemicals, etc and creating a short interruption in its services in a critical situation where The country is facing shortages, can bring irreparable effects to the various activities of The country. Experiences from The wars of the last half century show that the Infrastructures of the border areas have always been under various threats. therefore, the protection of transportation infrastructure is very important because of the important role they play in human life. The Main goal of this research is to identify the weak points of these infrastructures in the border areas and provide solutions to reduce these vulnerabilities. In this article, using FEMA's risk assessment method, first the assets of the border provinces' transportation area are identified and screened, then the vulnerabilities are identified and evaluated based on the threats based on the statistics, and The risk of each asset is calculated and at the end, solutions are provided to reduce the risk in the transportation infrastructure of the border provinces.