Abstract:
هدف از این پژوهش، طراحی مدلرهبری تجاریسازی دانش و بررسی تاثیر آن بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان دردانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود. طرح پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) است. در مرحله کیفی جامعه آماری شامل تمامی مدیران و اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد تبریزبودند که21 نفر ازآنها، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب، و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند و به روش تحلیل محتوا و کدگذاری، مدل رهبری تجاریسازی دانش طراحی گردید. مدل مذکور، شامل پنج بعد عوامل مدیریتی، ظرفیت سازمانی، ظرفیت پژوهش، استراتژیهای رقابتی وهوشتجاری میباشد. در مرحله پیمایش جامعه آماری، 919نفراز کارکنان دانشگاه بود که از طریق نمونهگیری تصادفی، 180 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. جهت گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محققساخته رهبری تجاریسازی دانش ونیزاز پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی که ترکیبی از سوالات استاندارد,1995) Mihra & (Spreitzerو محقق ساخته میباشد، استفاده گردیده است. روایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید شد. پایایی نیز با آزمون الفای کرونباخ تعیین شدکه در همه متغیرها بالای 7/. بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها در بخش کیفی از نظریه زمینهای، و در بخش کمی از رو ش تحلیلعاملی و مدلیابیساختاری استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری تجاریسازی دانش دارای پنج بعد اصلی است و برتوانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه تاثیر مثبت و معنادار، دارد ( 01/. p=). بر این اساس، دستیابی دانشگاه آزاد تبریز به مدل یادشده، علاوه براینکه تحقق اهداف تجاریسازی دانش را در این دانشگاه امکانپذیر میسازد؛ موجب توانمندسازی کارکنان دانشگاه نیز میگردد.
The purpose of this study was to design a leadership model for knowledge commercialization and to investigate its impact on psychological empowerment of employees in the Islamic Azad University of Tabriz. The research design is mixed (qualitative-quantitative). In the qualitative stage The statistical population included all managers and faculty members of Tabriz Azad University 21 experts were selected by purposive sampling method, and after a semi-structured interview with content analysis and coding methods, a knowledge commercialization leadership model was designed. The model includes five dimensions of managerial factors, organizational capacity, research capacity, competitive strategies and business intelligence. In the statistical population survey stage, there were 919 university employees and through random sampling, 180 people were selected as the sample size. To collect information, a Researcher-Made questionnaire on knowledge commercialization leadership and a psychological empowerment questionnaire were used, which is a combination of standard questions by Spritzer, Mishra (1995) and Researcher-Made. The validity of the questionnaire was confirmed by the professors and experts. Reliability was also determined by Cronbach's alpha test, which in all variables was above / 7. Was obtained. For qualitative analysis, contextual theory has been used in the qualitative part, and factor analysis and structural modeling have been used in the quantitative part. The results showed that knowledge commercialization leadership has five main dimensions and has a positive and significant effect on the psychological empowerment of university personnel(p = .01). Accordingly, the achievement of the mentioned model of Tabriz Azad University, in addition to making it possible to achieve the goals of knowledge commercialization in this university; It also empowers the university personnel.
Machine summary:
واژههای کلیدی: رهبری تجاریسازی دانش، توانمندسازی روانشناختی Designing a model of business leadership, knowledge building and examining its impact on psychological empowerment of the personnel of Islamic Azad University of Tabriz Nabi Mostafazadeh Ph. D student Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran Javad Keyhan.
Ph. D Associate Professor, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran Abstract The purpose of this study was to design a leadership model for knowledge commercialization and to investigate its impact on psychological empowerment of employees in the Islamic Azad University of Tabriz.
بر این اساس سئوالات این پژوهش عبارتند از : 1-رهبری تجاریسازی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی چیست واز چه ابعاد و مولفههایی برخوردار است؟ 2- آیا شاخصهای برازش مدل رهبری تجاری سازی دانش، حکایت از مناسب بودن مدل دارند ؟ 3- آیا بین رهبری تجاری سازی دانش و توانمندسازی روانشناختی کارکنان در دانشگاه آزاداسلامی تبریز رابطه معناداری وجود دارد؟ روش روش پژوهش، نمونه و جامعه آماری: روش این تحقیق بصورت آمیخته (کیفی و کمی )واز نوع اکتشافی بود در این تحقیق، محقق به دلیل نداشتن اطلاعات جامع در مورد مولفههای رهبری تجاریسازی دانش، ابتدا به طریق کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان تجاریسازی دانش در 12 روز 21 جلسهای با زمان هر جلسه یک ساعت، از طریق یاد داشتبرداری و استفاده از ضبط صدا، نظر خبرگان را در مورد ابعاد و مولفههای رهبری تجاریسازی دانش جویا شد؛ در این موضوع تعداد 21 نفراز خبرگان به روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب، و سپس مورد مصاحبه قرار گرفتند و در نهایت اطلاعات لازم جمعآوری گردید.