Abstract:
هدف از این پژوهش، مقایسه تاثیر تمرینات ذهن آگاهی و بیوفیدبک-آرامسازی بر اضطراب و افسردگی سالمندان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان سالمند ساکن منطقه یک تهران در بهار 1398می شد. 33 زن سالمند (سه گروه 11نفری) به طور داوطلبانه انتخاب شدند. بر اساس نمره پیشآزمون اضطراب و افسردگی به سه گروه همگن 11 نفری ذهن آگاهی، بیوفیدبک-آرامسازی و کنترل تقسیم شدند. برای اندازهگیری اضطراب سالمندان از پرسشنامه اضطراب بک (Beck 1996) و برای افسردگی از پرسشنامه افسردگی بک (1996 Beck) قبل و بعد از اعمال مداخلات استفاده شد. گروه ذهن آگاهی تمرینات ذهن آگاهی، گروه بیوفیدبک- آرامسازی ترکیب تمرینات بیوفیدبک - آرامسازی (چهار هفتهی سه جلسهای) دریافت کردند. گروه کنترل در هیچ تمرینی شرکت نکرد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون تی همبسته استفاده شد. اضطراب، افسردگی در بین گروهها تفاوت معنادار داشتند (001/ p). تمرینات ذهن آگاهی و بیوفیدبک-آرامسازی باعث بهبود و کاهش افسردگی و اضطراب سالمندان شد. اما بین اثر بخشی این تمرینات تفاوتی مشاهده نشد با توجه به اجرای راحت تر و به صرفه تر تمرینات ذهن آگاهی میتوان تمرینات ذهن آگاهی را رویکردی کارآمد همانند تمرینات بیوفیدبک در نظر گرفت.
The aime of this study was to compare the effect of mindfulness training and bio-feedback -relaxation on anxiety, depression in the elderly. The research method was semi-empirical in the type of pretest–posttest with a control group. The statistical population included all elderly women living in distinct 1 of Tehran in 98 spring .33 (65-65 years) (three groups of 11 each) were voluntarily selected. On the basis of pre-test score of anxiety and depression, they were divided into three groups of 11 homogeneous mindfulness, biofeedback-relaxation and control groups. Beck Anxiety and Depression Inventory (Beck, 1996) were used to measure the anxiety and depresstion before and after intervention. Mindfulness group received Mindfulness training and biofeedback- relaxation group recived combination of biofeedback training and relaxation (four sessions three weeks). The control group did not participate in any exercise. Analysis of covariance and paired t-test were used for data analysis. Anxiety and depression were significantly different between the groups (P 0.05). Mindfulness and biofeedback-relaxation exercises improve and reduce depression and anxiety in the elderly. But there was no difference between the effectiveness of these exercises. Given the easier and more convinience practice of mindfulness exercises, mindfulness exercises can be considered as an efficient approach to biofeedback training.
Machine summary:
چکیده هدف از این پژوهش، مقایسه تأثیر تمرینات ذهن آگاهی و بیوفیدبک-آرامسازی بر اضطراب و افسردگی سالمندان بود.
کلید واژهها: ذهن آگاهی، بیوفیدبک-آرامسازی، اضطراب، سالمندی The Comparison of the Effect of Mindfulness training and Biofeedback-Relaxation on Anxiety and Depression in the Elderly Fateme Kamranmehr Msc Sport psychology, Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
در این پژوهش 33 زن سالمند (سه گروه 11نفری) در دامنه سنی75-65 سال ساکن منطقه یک تهران در محدودهی ولنجک و اوین به شیوه نمونهگیری دواطلبانه انتخاب شدند که براساس نمرات پیش آزمون افسردگی و اضطراب به سه گروه 11 نفری تمرینات ذهن آگاهی، تمرینات بیوفیدبک-آرامسازی و کنترل تقسیم شدند.
نتایج آزمون تی همبسته سه گروه آزمایش در متغیر اضطراب سالمندان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون تی همبسته نشان داد، بین نمرات پیش و پس آزمون اضطراب در گروه ذهن آگاهی(002/۰ = p،24/4= (9,1)t)، همینطور در گروه بیوفیدبک-آرامسازی (009/۰ = p، 31/3=(9,1)t) تفاوتی معنادار وجود داشت، اما در گروه کنترل این تفاوت معنادار نبود(87/۰ = p،16/0=(9,1)t)(جدول4) جدول 5.
بهطورکلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینها و فنون موجود در آموزش ذهن آگاهی باعث کاهش اضطراب افراد سالمند میشود.
همچنین مطالعه كابات زین(2003) نشان داد که درمان با استفاده از ذهن آگاهی در افزایش آرام بخشی عضلانی و کاهش نگرانی و افسردگی بیماران جسمی مؤثر است که همسو با نتایج این تحقیق بود(Kabat‐Zinn, 2003).
The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT( on Depression, Death Anxiety and Life Expectancy in Elderly Women.