Abstract:
این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی تلفیق موسیقی بیکلام در ویدئویهای آموزشی بر افزایش یادگیری و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم شهرستان قم انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل می باشد. بدین منظور 40 نفر از دانش آموزان متوسطه به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، سپس هر دو گروه به پرسشنامه یادگیری و درگیری تحصیلی پاسخ دادند و گروه آزمایش در 6 جلسه از روش تلفیق موسیقی بی کلام در ویدئو های آموزشی بهره بردند و بعد از پایان آموزش مجددا هر دو گروه به 2 پرسشنامه پاسخ دادند پس از جمع آوری اطلاعات از روش آمار توصیفی (فراوانی، درصد و ... ) و آمار استنباطی (واریانس ) استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات پس آزمون دو گروه در متغیر یادگیری تفاوت معنی داری ندارد اما در متغیر درگیری تحصیلی نمرات گروه آزمایش تفاوت معنی داری با گروه کنترل داشت. با توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت استفاده از موسیقی و تلفیق آن با ویدئو های اموزشی بر افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان اثر دارد و پیشنهاد می شود به عنوان یک روش موثر در فرایند یادگیری در مدارس بکار گرفته شود.
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of the integration of wordless music in educational videos on increasing learning and academic engagement of fifth grade female students in Qom city. The current research method is a semi-experimental type with a control group. For this purpose, 40 high school students were randomly divided into two experimental and control groups, then both groups responded to the learning and academic engagement questionnaire, and the experimental group benefited from the method of incorporating wordless music into educational videos in 6 sessions. And after the end of the training, both groups answered 2 questionnaires again. After collecting the data, descriptive statistics (frequency, percentage, etc.) and inferential statistics (variance) were used. The results showed that there was no significant difference in the post-test scores of the two groups in the learning variable, but in the variable of academic involvement, the scores of the experimental group were significantly different from the control group. According to the obtained results, it can be concluded that the use of music and its combination with educational videos has an effect on increasing students' academic engagement, and it is suggested to be used as an effective method in the learning process in schools.
Machine summary:
با توجه به نتايج بدست آمده مي توان نتيجه گرفت استفاده از موسيقي و تلفيق آن با ويدئو هاي اموزشي بر افزايش درگيري تحصيلي دانش آموزان اثر دارد و پيشنهاد مي شود به عنوان يک روش موثر در فرايند يادگيري در مدارس بکار گرفته شود.
لذا در اين پژوهش با توجه به مطالب مذکور پژوهشگر در صدد پاسخگويي به اين سوال است که آيا تلفيق ويدئوي هاي آموزشي با استفاده از موسيقي بي کلام بر افزايش يادگيري و درگيري تحصيلي دانش آموزان ابتدايي پايه پنجم موثر است مروري بر پژوهش هاي انجام شده : سعيديان (١٤٠٠) در پژوهشي با عنوان بررسي رابطه بين آموزش الکترونيکي و آنلاين بر پيشرفت تحصيلي و ميزان يادگيري دانش آموزان انجام داد نتايج نشان داد که ، نمره ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در پيش آزمون ٣٠/١٥ بود که در پس آزمون به ٨٠/١٧ افزايش يافته است و اين افزايش از نظر آماري نيز معنادار ميباشد .
For this purpose, 40 high school students were randomly divided into two experimental and control groups, then both groups responded to the learning and academic engagement questionnaire, and the experimental group benefited from the method of incorporating wordless music into educational videos in 6 sessions.
According to the obtained results, it can be concluded that the use of music and its combination with educational videos has an effect on increasing students' academic engagement, and it is suggested to be used as an effective method in the learning process in schools.