Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رهبری تحول گرا با توانمند سازی دبیران دبیرستانهای شهرستان خرم آباد بود جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران دبیرستانهای شهرستان خرم آباد است که تعداد آنها ٣٣٩٠نفـر بـود از آنجـا کـه نعـداد جامعه آماری محدود بود با استفاده از جدول مورگان کل ٣٢٧نفربه عنـوان نمونـه انتخـاب شـدند. ابـزار جمـع آوری داده هـای پژوهش پرسشنامه بود. بدین منظور از روش توصیفی-همبستگی و همچنین از روش اسنادی و کتابخانه ای بهره گرفتـه اسـت .
در بخش توصیفی برای گرد آوری اطلاعات و داده های اولیه از پرسشنامه استاندارد شـده رهبـری تحـول گـرا (MLQ) بـاس (١٩٩٦) که شامل ١٩گویه وپرسشنامه استاندارد توانمندسازی اسپریتز (١٩٩٤) که دارای٢٠ گویه می باشد اسـتفاده شـد و در بخش اسنادی مطالعه پژوهش های پیشین و جمع آوری مطالب مرتبط با مطالعه پرداخته شده است . اطلاعات توسط نرم افـزار
spss١٦ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با توجه به سطح سنجش متغیر هـای مـورد بررسـی در آمـار توصـیفی از جـداول ، درصد فراوانی نسبی و تجمعی و در آمار استنباطی از آزمون ضریب هبستگی پیرسون بهره گرفته شده است . مهم تـرین نتـایج این تحقیق به شرح زیر است : بین رهبری تحول گرا و توانمند سازی دبیران دبیرستانهای شهرستان خرم آباد رابطه معنـاداری وجود داردو بین رهبری تحول گرا و احساس معنی داری، حق انتخاب ، اعتماد و موثر بودن دبیران دبیرستانهای شهرستان خرم آباد رابطه معناداری وجود دارد.
Machine summary:
بطور کلي نتايج تحقيقـات نشـان مـي دهـد کـه رفتارهـاي رهبري تحول آفرين بر متغيرهاي مهم سازماني جمله رضايت شـغلي، عملکـرد و توانمنـد سـازي کارکنـان تـأثير بسـزايي دارد (ايروينگ و اليس ١٩٩٩) بنابراين هدف از اين تحقيق پاسخ به اين سوال است که رهبري تحـول گـرا چـه تـاثيري بـر توانمنـد سازي دبيران شهرستان خرم اباد دارد؟ آيا دبيرستانهايي که مديران تحـول گـرا دارنـد دبيـران آنهـا توانمنـد ترنـد؟ اسـپريتزر (١٩٩٥) توانمند سازي را اينگونه تعريف مي کند: انگيزش شغلي دروني فزاينده اي کـه در چهـار احسـاس (شايسـتگي، تـأثير، احساس معتي دار بودن ، خود تعيني) آشکار مي شود که جهت گيري هاي فرد را نسبت به وظايفش منعکس مي کند.
از آنجايي که متغيرهاي رهبري تحول گرا و احساس معني داري، داراي مقياس فاصلهاي هستند براي بررسي رابطه بين اين دو متغير از ضريب همبستگي پيرسون استفاده گرديد همانطوري که نتايج نشان داد ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شده بـين رهبري تحول گرا و احساس معني داري (٠/٤١) در سطح آلفاي ٠/٠٥ معنيدار است ( ٠٠٥>p)، لذا دال بر عدم وجـود رابطـه بين دو متغير رد گرديده و دال بر وجود رابطه معنيدار، مورد تاييد قرار ميگيرد.
در سازمانهايي که رهبران تحول آفريني دارند کارکناني مرتبط بـا وظـايف و اهـداف سـازماني اسـتخدام مـي کننـد، در نتيجـه کارکنان توانايي لازم در انجام وظايف خود را دارند و احساس شايستگي مي کنند نتايج حاصل از فرضيه فرعي سوم بين رهبري تحول گرا با احساس حق انتخاب دبيران دبيرستانهاي شهرستان خرم آباد رابطه معنا داري وجود دارد.