Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری و مصون سازی در مقابل فشار روانی بر سازگاری اجتماعی و خودپنداره دانش آموزان دختر دبیرستانی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون سه گروهی با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دبیرستانی بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 45 نفر انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. ابزارهای سنجش، شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی (بل، 1968) و پرسشنامه خودپنداره (راجرز، 1951) بود. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی شناختی رفتاری نسبت به آموزش مصون سازی در برابر فشار روانی و گروه کنترل بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر تاثیر معناداری (01/0P ).
The aim of this research was to investigate the effect of group cognitive behavioral training and coping with stress on social adjustment and self – concept of high school female students. This research was an experimental research with pre- post design of a control and two experiment groups. The statistical population included all high school female students in the academic year of 2010-2011. Two female high schools were chosen by using random cluster sampling, and then, 45 students were selected and assigned in the three groups randomly. The instruments included the Bell Adult Adjustment Questionnaire (1968) and Rogers Self-Concept Questionnaire (1951). The data were analyzed by applying multi- covariance (MANCOWA). The results indicated that group cognitive- behavioral training – as compared with stress coping training and control group- has a meaningful effect on increasing the social adjustment of high school female students (P<0.01).However, the analysis showed that the group cognitive behavioral training and stress coping training do not have a meaningful effect on the students self-concept.