Abstract:
هدف پژوهش پیشرو شناسایی ابعاد مدیریت استراتژیک در نامه 53 با رویکرد استراتژیک و مقایسه این الگوی اسلامی با الگوهای موجود و ارائه یک الگو در سطح حاکمیت است. روش جمع آوری دادهها از روش تحلیل محتوا است. در نهایت برای اعتبار روایی کدها و مضامین استخراج شده به تایید 10 تن از آشنایان به نهجالبلاغه رسید، که در مجموع 273 شاخص و 57 مولفه و 14 مقوله بدست آمد که به تایید خبرگان رسید و محورهای مدل شامل 3 محور تدوین، اجرا و ارزیابی بدست آمد. بر اساس بررسیهای صورت گرفته، این نامه علاوه بر تمامی ابعاد مطرح شده در الگوهای موجود، به ابعادی توجه نموده که در دیگر مدلها مورد غفلت واقع شده است: در بعد تدوین استراتژی به اصول اخلاقی، فرهنگی و بومیسازی و در بعد اجرا و تخصیص منابع و مدیریت زمان، به شاخصههای معنوی و برنامهریزی در سطح فردی توجه دارد؛ و از حیث ساختار فرماندهی، خداوند به عنوان مبدا فرماندهی در نظر گرفته میشود؛ اما در مدلهای موجود، مبدا فرماندهی، انسان معرفی میشود. همچنین به مسائل روانی و اخلاقی در عزل و نصبها و در بعد ارزیابی به ملاقات حضوری با مردم و عدم کنترل بیش از حد زیردستان تاکید دارد. درآخر با استفاده از نامه 53 به یک الگوی مدیریت استراتژیک اسلامی که تفکر و برنامهریزی را توامان در خود دارد و با فرهنگ بومی و اسلامی ما از تناسب بالاتری نسبت به مدلهای موجود برخوردار است دست مییابیم.
The current research aims to identify the dimensions of strategic management in letter 53 through a strategic approach. Then seeks to compare the Islamic model with existing models and present a model at the governance level. The data collection method is content analysis. To confirm the validity of the extracted codes and themes, 10 people familiar with Nahj al-Balaghah checked these codes. In total, 273 indicators, 57 components, and 14 categories were obtained and approved by the experts. The model included 3 axes of formulation, implementation, and evaluation. The findings indicated that letter 53, in addition to all the dimensions mentioned in present models, has paid attention to the dimensions neglected by other models. For example, this model considers ethical, cultural, and localization principles in the development strategy. Also, in the implementation, allocation of resources, and time management, the model pays attention to spiritual characteristics and planning at the individual level. Yet, regarding command structure, this model considers God as the source, but other models consider humans as the source of the command. This model also emphasizes psychological and moral issues in the dismissal and employment of people. In the assessment aspect, it considers meeting people in person and not controlling subordinates. In conclusion, using letter 53, the authors achieve an Islamic strategic management model that combines thinking and planning and is more compatible with our native and Islamic culture than the existing models.