Abstract:
یادگیری و توسعه حرفهای در مدارس مورد توجه و تاکید بوده است. اما این فرایند عموما از منابع بیرونی برنامهریزی و تحمیل میشود و نیازها و انتظارات معلمان در تعیین آن نقش چندانی ندارد. هدف پژوهش کیفی حاضر شناسایی نیازها و الزامات عملی توسعه حرفهای معلمان از دیدگاه خودشان بوده است. دادهها از طریق یک مصاحبه گروهی متمرکز با شرکت 12 نفر از معلمان دبستانهای شهر چالوس جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری انجام شد که در نهایت منجر به شناسایی سه مضمون اصلی درباره نیازها (فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهبردها و ایده های تدریس، نگاه به معلمان به عنوان افراد حرفه ای) و سه مضمون به عنوان الزامات عملی(زمانبندی، تمرکز و نگاه تخصصی، و همکاری) برای رفع این نیازها شد. یافتهها نشان می دهد که آنچه معلمان برای کمک به یادگیری و توسعه حرفهای خود دریافت می کنند، با آنچه درعمل میخواهند یا برایشان اهمیت و ارزش دارد مطابقت کامل ندارد. ترجیحات آنها در مورد نیازهای یادگیری حرفهای بیشتر بر اساس باورهای خودشان در مورد یادگیری و آموزش استوار است تا بر برنامههای کلان و عمومی که معمولا از سوی مدیران بالادستی تعیین و اجرا میگردد.
Professional learning and development in schools has received attention and emphasis. But this process is generally planned and imposed by external sources, and the needs and expectations of teachers do not play a significant role in determining it. The purpose of this qualitative research was to identify the practical needs and requirements of teachers' learning and professional development from their own perspective. Data were collected through a focus group interview with 12 primary school teachers in Chalous. Data analysis was performed based on thematic content analysis using coding, which ultimately led to the identification of three main themes about needs (ICT, teaching strategies and ideas, looking at teachers as professionals) and three themes about practical requirements (timing, focus and expertise, and collaboration) to meet these needs. The findings show that what teachers receive to help them learn and develop their careers does not fully match what they want or value in practice. Their preferences for professional learning needs are based more on their own beliefs about learning and education than on global and general programs, usually set and implemented by higher-order leaders.