Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل زمینهای و مداخلهگر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفته است. مطالعهی پیشرو، با بهرهگیری از رویکرد کیفی و اتکا بر راهبرد نظریهی داده بنیاد استراوس و کوربین (2007) و بکارگیری اسلوب کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار Maxqda برای تجزیه و تحلیل دادهها، واکاوی عوامل زمینهای و مداخلهگر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختار یافته با ۱۶ نفر از صاحبنظران و مدیران آموزش عالی دارای تجارب زیستهی مرتبط و بهرهجویی از شیوهی نمونهگیری هدفمند نظری و گلوله برفی (زنجیرهای) تا دستیابی به نقطهی اشباع نظری گردآوری گردیده است. یافتههای پژوهش به شناسایی عوامل زمینهای (ساختار نظام آموزش عالی، فرهنگ دانشگاهی، دانشگاه سازگارشونده، رهبری هوشمند دانشگاهی و دانش پداگوژیکی) و مداخلهگر (ویژگیهای شخصیتی، اهداف متناقض، پیچیدگی شناختی دانشگاهی، اینرسی دانشگاهی، رفتار تسهیم دانش در آموزش عالی و شایستگیهای مورد نیاز) ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد منجر گردید
The current study aimed to identify underlying and intervening factors influencing the promotion of pedagogical wisdom in Iran's higher education system. The study analyzed data and evaluated underlying and intervening factors in promoting pedagogical wisdom in the higher education system of Iran by using MAXQDA software and through employing a qualitative approach and relying on the Strauss and Corbin (2007) data theory strategy and using the open, axial, and selective coding style. The data was collected through semi-structured in-depth interviews with 16 experts and managers with relevant experience in the higher education system. This study employed theoretical and snowball purposive sampling until theoretical saturation was achieved. According to principles of grounded theory, the research identified local (structure of the higher education system, academic culture, adaptive university, intelligent academic leadership, and pedagogical knowledge) and intervening (personality traits, conflicting goals, cognitive complexity in university, academic inertia, knowledge sharing behavior in higher education and required competencies) factors in promoting pedagogical wisdom in Iran's higher education system.