Abstract:
در دنیای رقابتی امروز، با سرعت گرفتن پیشرفتهای علم و تکنولوژی و با نظر به اینکه منابع انسانی سرمایههای بنیادی و نیروی محرکه هرگونه تغییر و تحول در سازمان هستند، تنها سازمانهایی میتوانند به حیات خود ادامه دهند که نقش مهم و استراتژیک منابع انسانی را درک کرده، انگیزش، رضایت، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی آنها را از طریق بهکارگیری روشها و فنون جدید مدیریتی ارتقا دهند. برای تحقق این امر، بهکارگیری نظامهای ارزشیابی عملکرد ازجمله وظایف مهم مدیریت منابع انسانی است. ازاینرو تحقیق حاضر به مطالعه ضرورت ارزیابی عملکرد کارکنان، کارکردها و شیوههای نوین آن، با استفاده از روش کتابخانهای پرداخته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ادراک از معیارهای مالی و غیرمالی ارزیابی عملکرد برانگیزش، رضایت شغلی، تعهدسازمانی و رفتارشهروندی سازمانی است. پژوهش ازنظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان اداره آب و فاضلاب شهر اهواز است که تعداد آنها 1300 نفر بود و یک نمونه به حجم 299 نفر با بهرهگیری از روش تصادفی طبقهای در دسترس از آن انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهها و سنجش متغیرها، از پرسشنامه استفاده شد. برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه از روایی صوری استفاده گردید و برای محاسبه پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ بهرهگیری شد. جهت آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارspss نسخه 22 و آموس نسخه 18 استفاده شد. نتایج بررسی فرضیهها نشان میدهد معیارهای مالی ارزیابی عملکرد تأثیر معناداری بر انگیزش درونی دارد. معیارهای غیرمالی ارزیابی عملکرد تأثیر معناداری بر انگیزش درونی دارد. انگیزش درونی و بیرونی تأثیر معناداری بر رضایت شغلی دارد. انگیزش درونی و بیرونی تأثیر معناداری بر تعهدسازمانی دارد. انگیزش درونی و بیرونی تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.
The pace of advances in science and technology, human resources are construed as the fundamental capital and driving force of any change in the organization in today's competitive world where organizational survival relies heavily on the extent to which the vital and strategic role of human resources is perceived and novel managerial methods and techniques are employed to promote the employees’ motivation, satisfaction, organizational commitment and organizational citizenship behavior. Hence, a key task involved in human resources management is the implementation of performance evaluation systems. Therefore, the present study commenced with an initial library research to explore the necessity of evaluating employees’ performance, its functions and modern methods. The aim of this applied descriptive correlational study was to investigate the effect of employees' perception of financial and nonfinancial evaluative measures on their motivation, job satisfaction, organizational commitment, and organizational citizenship behavior. The research population comprised 1,300 employees of Water and Sewerage Company in Ahwaz, Iran from whom a convenience stratified sample of 299 participants were randomly selected. The research data were collected via questionnaires that were piloted to assess their face validity and Cranach’s alpha reliability. The research hypotheses were tested via correlation coefficient and Structural Equation Modeling (SEM) using the SPSS22 and AMOS18 software. The findings indicated that financial measures had a significant effect on intrinsic motivation while nonfinancial measures had a significant effect on intrinsic motivation.Both intrinsic and extrinsic motivation were found to have significant effects on job satisfaction, organizational commitment and organizational citizenship behavior.