Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی راهحل محور بر ابعاد خود انضباطی دختران نوجوان انجام گرفت. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش-آزمون-پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل دختران نوجوان 13 تا 16 ساله شاغل به تحصیل در مقطع متوسطه اول، واقع در منطقه 20 تهران (شهرری) بود. از جامعه یاد شده، 30 نفراز دانشآموزانی که نمره خود انضباطیشان پایین تر از نمره برش 150 در آزمون خود انضباطی بود، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل پرسشنامه خود- انضباطی بود. دادهها، از طریق روش تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازهگیریهای مکرر، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش گروهی درمان راه حل محور بر کاهش غیراخلاقی بودن و چسبندگی به قوانین (مولفههای مقیاس خود انضباطی)، دختران نوجوان تاثیر معناداری داشته است (p <0. 001). نتیجهگیری: طبق یافتههای بهدستآمده میتوان اظهار داشت که آموزش راهحل محور میتواند ابعاد خود انضباطی را در دختران نوجوان بهبود بخشد.
Purpose: This study aimed to determine the effectiveness of solution-focused group training of Self- Discipline Dimensions of Female Adolescents. Method: The research method was quantitative and quasi-experimental in which convenience sampling as well as pre-test, post-test and follow-up on the control group were used. The statistical population of this study included first-grade female students aged 13 to 16 years old in a high school located in the 20th district of Tehran (Shahr-e-Rey). This school was selected at the request of teachers due to the disciplinary misconducts and parents for extraordinary life skills training. Participants was availably selected (30 participants out of 60 first-grade students) whose their self-discipline scores were lower than the cut-off score 150 in the self-discipline test. Then, these participants were divided into two experimental and control groups randomly. Eight sessions of two-hour training on the solution-focused approach were implemented with certain headings on the experimental group. Measurement was performed in three stages of before intervention, after intervention and 2 weeks after the intervention for both groups. The data collection tool included self-discipline questionnaire. The data were analyzed by repeated measures analysis of variance. Results: The results showed that the group training of solution-focused therapy significantly influenced reducing the immorality and adherence to the rules as self-discipline factors (p<0.001). Conclusion: According to the results, the solution-focused training can improve self-discipline in female adolescents.
Machine summary:
اثربخشي آموزش گروهی راه حل محور بر ابعاد خودانضباطی در دختران نوجوان The Effectiveness of Solution - Focused Therapy on Self- Discipline Dimensions of Female Adolescents غزال زندکریمی* هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده رفاه.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش گروهی درمان راهحل محور بر کاهش غیراخلاقی بودن و چسبندگی به قوانین (مؤلفههای مقیاس خود انضباطی)، دختران نوجوان تأثیر معناداری داشته است(p واژههای کلیدی: آموزش گروهی راهحل محور، چسبندگی، خود انضباطی، دختران نوجوان، غیر اخلاقی بودن Abstract Purpose: This study aimed to determine the effectiveness of solution-focused group training of Self- Discipline Dimensions of Female Adolescents.
درمان راهحل محور با سه تفکر اساسی هدایت میشود: " 1)اگر چیزي نشکسته است، آن را ترمیم نکنید؛ 2) بهم -Esteinberg -Kostelnik, Stain, Soderman & Whiren -Gruninger -McKergow & Korman دانستید چهکاری مؤثر است، آن را بیشتر انجام دهید؛ 3) اگر کاري مؤثر نیست، آن را دوباره انجام ندهید بلکه کار متفاوتی انجام دهید" (تریپر، مککلوم، دییانگ، کورمان، جینجریچ و فرانکلین 1 ،201 > با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، ارتقاء خود انضباطی، برای کاهش تعارض و تعامل مثبت در خانواده و کیفیت رابطه والد- فرزند در دوران دبیرستان بسیار حائز اهمیت است.
- Deshazer -Khona, Kima, & Aidossovaa - Vatan, Lester & Gunen - Li, Bi, & Willems - Gorbunovs, Kapenieks & Cakula - Makhsin & Binti - Al-Hassawi, Al-Zaghul & Al-Jassim - Limbong ماگفیروگ و موهیمین 1 ، 2022) اثر گذار است و از طریق تاثیر بر این عوامل موجب پیشرفت تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان میش > بنابراین، وقتی خودانضباطی در نوجوانان کاهش مییابد، توانایی آنان در حلمسائل نیز کاهش پیدا میکند.