Abstract:
دسامبر 2019 شیوع بیماری کرونا ویروس بود و بسیاری از کشورها از مردمشان خواستند تا در خانه یا در یک مرکز قرنطینه اختصاصی بمانند. در این میان اخبارها در رسانهها و شبکههای اجتماعی دست به دست میچرخد. گاهی این اخبار بدون منبع موثق پخش میشود گاهی نیز منبع درستی دارد، اما تفکیک این دو در شرایط چنینی سخت است. به همین خاطر، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین شایعات فضای اجتماعی و اعتماد به شبکه اجتماعی با نگرانی در دوران همهگیری ویروس کرونا انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از کلیه افراد در قرنطینه شهر رشت در سال 1399 که به شبکههای اجتماعی دسترسی دارند، میباشد. نمونۀ آماری شامل 130 نفربود که با روش در دسترس مشخص شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پرسشنامه نگرانی پن است (PSWQ)، عوامل موثر بر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی (خدایاری و همکاران، 1393) و پرسشنامه شایعه پراکنی بود اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد، متغیر شایعه پراکنی به صورت مثبت و معنادار نگرانی را پیش بینی میکند (01/0> P). با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که روان شناسان در این شرایط خطیر و بحرانی با ارائه برنامههایی کمک به ارتقای سلامت و بهزیستی شهروندان نمایند تا نگرانیهایی به وجود آمده از این شرایط تعدیل شود.
December 2019 was the outbreak of the Corona virus disease and many countries asked their people to stay at home or in a private quarantine center. Meanwhile, news on media and social networks is Spreading like wildfire. Sometimes the news is distributed without a trusted source, but sometimes it has a true source, but the separation of these two conditions is not easy in such circumstances. Therefore, the present study was conducted to investigate the relationship between social space rumors and social network trust with worry in the period of Corona virus epidemic. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this study included all the people in quarantine in Rasht in the year 1399, which have access to social networks. The statistical sample consisted of 130 people, which was identified by convenient sampling method. The research tools included Penn State worry Questionnaire (PSWQ), effective factors on the use of virtual social networks (Khodayari et al., 1393) and the questionnaire of rumors. The information obtained were analyzed using correlation analysis and multiple regression analysis. The results showed that the variable of rumors predict the variable of worry in a positive and meaningful way (p > 0.001). According to the results of this study, it is suggested that psychologists provide plans to help and promote health and well-being of citizens in order to decrease the concerns of these critical conditions