Abstract:
آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است که نقش اساسی در اداره امور جامعه دارد. تداوم بالندگی و بقای آن را با ارتقاء سرمایه فکری و حرکت به سمت نوآوری میتوان تضمین کرد. در این راستا هدف پژوهش حاضر، دستیابی به وضعیت موجود هر یک از دو متغیر سرمایه فکری و نوآوری سازمانی و همچنین ارتباط بین این دو متغیر در آموزش و پرورش بود. برای انجام تحقیق از رویکرد کمی در قالب استراتژی پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه را کلیه مدیران و کارشناسان اداری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و نواحی هفتگانه شهر مشهد تشکیل داد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 282 نفر تعیین شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه در قالب مقیاس پنج امتیازی طیف لیکرت استفاده شد و برای روایی از روش محتوا و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده به عمل آمد و مورد تایید واقع شد. برای آزمون مدل نیز از مدل یابی معادلات ساختاری در قالب PLS استفاده شد. یافتهها نشان داد میانگین نمرات دو متغیر از متوسط به بالا بود و در ابعاد سرمایه فکری،سرمایه انسانی با میانگین رتبه ای 23/ 2 از بالاترین میانگین و در ابعاد نوآوری سازمانی، نوآوری فنی با میانگین رتبه ای 26/ 4 از بالاترین میانگین برخوردار بود. همچنین سرمایه فکری بر نوآوری سازمانی از تاثیر مثبت و معنا دار برخوردار بود و در میان ابعاد سرمایه فکری سرمایه رابطه ای بیشترین اثر را بر نوآوری سازمانی دارد.
Education is a social institution that plays a fundamental role in the management of society. Its continued growth and survival can be guaranteed by promoting intellectual capital and moving towards innovation. In this regard, the aim of the current research was to achieve the current status of each of the two variables of intellectual capital and organizational innovation, as well as the relationship between these two variables in education. A quantitative approach in the form of a survey-analytical strategy was used to conduct the research. The study population consisted of all managers and administrative experts of the General Department of Education of Razavi Khorasan and seven districts in Mashhad, and the sample size was determined by using the Cochran formula of 282 people. In order to collect data, a questionnaire was used in the form of a five-point Likert scale, and for their content validity, confirmatory factor analysis was used, and Cronbach's alpha coefficient was used to measure reliability. Structural equation modeling in PLS format was also used to test the model. The findings showed that the average scores of two variables were from medium to high, and in terms of intellectual capital, human capital with an average rating of 2.23 had the highest average, and in terms of organizational innovation, technical innovation had the highest average with an average rating of 4.26. Also, intellectual capital had a positive and meaningful effect on organizational innovation, and among the dimensions of intellectual capital, relational capital has the greatest effect on organizational innovation. This means that the promotion and maintenance of intellectual capital has the ability to grow organizational innovation. Lead in education.
Machine summary:
بر این اساس در مقاله حاضر به این پرسش ها پاسخ داده می شود که اولاً وضعیت موجود سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در چه سطحی است ؟ ثانیاً آیا ابعاد سرمایه فکری و ابعاد نوآوری سازمانی از میانگین یکسانی برخوردارند؟ و نهایتا اینکه آیا سرمایه فکری (ابعاد) آن از نقش تأثیرگذار بر نوآوری سازمانی در آموزش وپرورش برخوردار است ؟ مبانی نظری پژوهش سرمایه فکری توجه بیشتر سازمان ها به توسعه و تقویت مهارت ها و تواناییهای درونی از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکری صورت میگیرد؛ درواقع سازمان ها از دانش سازمانی و سرمایه فکری برای رسیدن به عملکرد بهتر در دنیای کسب وکار استفاده می کنند ( & ,Chupani, Zare Khalili, Ghasemi ٢٠١٢ ,Gholamzadeh) در این میان نظریه سرمایه فکری توجه روزافزون محققان دانشگاهی و دست اندرکاران سازمانی را به خود جلب کرده است ؛ سرمایه فکری نماینده مجموعه داراییهای ناملموس است و همچنین به عنوان داراییهای مبتنی بر دانش معروف اند (٢٠٢٠ ,Whiting &Clarke, Seng ).
نتایج جداول ٢ و ٣ نشان میدهد که کجی و کشیدگی در تمامی ابعاد سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در سطح مطلوبی قرار دارد و نرمال بودن محقق شده است .
A Review of the Impact of Market Orientation and Intellectual Capital on Organizational Innovation to Improve Organizational Performance, Iranian Journal of Medical Education, 8(1), 175-185.
Designing a qualitative Model of Intellectual Capital with an Organizational Innovation Approach in Ministry of Education.