Abstract:
هدف این مقاله، مطالعه رابطه استراتژیهای مدیریت دانش و استراتژیهای مدیریت منابع انسانی در شرایط مختلف فناورانه است. روش تحقیق از بعد هدف یک پژوهش توصیفی، ازبعد مخاطب واستفاده کننده یک پژوهش بنیادی، و از بعد زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 51 مدیرخبره در 17 شرکت و سازمان با فناوریهای غیرتکراری و تکراری بود که بر اساس روش نمونه گیری غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند. دادهای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری گردید و برای تحلیل، از آمار استنباطی همبستگی اسپیرمن بهره گرفته شد. یافته های تحقیق نشان می دهد شرکتهای بهره گیرنده از استراتژی کدگذاری در فناوریهای تکراری(ساده) از نیروهای وظیفه مدار و با قابلیت کنترل بالا، آموزشهای القایی، ارزیابیهای کارایی (گذشته نگر/ مبتنی صرف بر نتیجه) و پرداختهای مادی، مبتنی بر نتیجه و بصورت عدم افشای اطلاعات برای سایرهمکاران استفاده میشود و سازمانها و شرکتهای بهره گیرنده از استراتژی شخصی سازی در فناوریهای غیرتکراری(پیشرفته) از نیروهای خلاق و تیم گرا، آموزشهای کاوشی و اکتشافی، ارزیابیهای مبتنی بر اثربخشی(آینده نگر/ توجه توامان به نتیجه و فرایند) و پرداختهای مبتنی بر عملکرد، مهارت و شفاف استفاده میکنند.
Organizations have to coordinate their different strategies in order to become efficient. Two strategies that need to be aligned are knowledge management and human resource management. The purpose of this study is to examine the alignment of knowledge management and human resource management strategies in diverse technological conditions. The statistical population of the study include of 51 manager experts in 17 companies and organizations using different technologies (advanced and non-routine versus repetitive and routine) who were selected on a purposive sampling bases. The main variables of research are knowledge management strategies as independent, human resource management as dependent and the type of technology as moderating variables. We used a questionnaire to collect data that was analyzed by Pearson correlation coefficient statistics. The research aimed at examining contingency situation by fuzzy logic between the kind of technologies and strategies in knowledge management and human resource management processes of recruitment, selection, payment, learning and Etc. Finding show that the companies that use coding strategies of repetitive (simple) technologies, used to hire functional workers, trained to be in control, and have been paid based on their work results. The companies that used to recruit non-routine (improved) technologies, creative and team working staff with exploratory training, being evaluated and paid based on their performance and skills.
Machine summary:
نظريه هاي همگرا برخي از نظريه پردازان بر اين باورهستند که بين استراتژيهاي مديريت دانش و مـديريت منابع انساني در شرايط مختلف فناوري ميتوان رابطه هاي مستقيمي را مشاهده کرد کـه از آن جمله ميتوان به نظريه پردازان زير اشاره نمود: پيتر کينز و همکاران اعتقاد دارند که عموما شرکت هاي بـا فنـاوري غيرتکـراري بـر سفارشي سازي ١٠ تاکيد دارند که در فناوريهاي غيرتکراري بايستي پنج اولويت زير را محقق نمايند: (٢٠١٤,Keinz) o فضاي مناسب براي راه حلها را ارائه نماينـد.
چنانچه تاکيد بر استراتژي کدگذاري دانـش بسـيار بـالا باشـد و اسـتراتژي شخصـي سازي در حالت به اشتراک گذاري متوسط بوده و فناوري حالت تکراري داشته باشـد، در اينحالت استراتژيهاي جذب و استخدام مديريت منابع انساني بايسـتي بـه سـمت جـذب کارکنان نيمه ماهر (٠,٥) حرکت نموده ، ولي در حوزه اسـتراتژيهاي آمـوزش ، تاکيـد بـر بهره گيري از آموزشهاي ايفاي نقش و کارگـاهي(٠,٣٧٥)، و بهـره گيـري از آموزشـهاي ايفاي نقش و تاحدي مطالعه موردي (٠,٥) است .
T. (2020), “The interaction between knowledge management and technology transfer: a current literature review between 2013 and 2018”, The Journal of Technology Transfer, Vol. 45 No. 5, pp.
Relationships among knowledgeoriented leadership, customer knowledge management, innovation quality and firm performance in SMEs. Journal of Innovation & Knowledge, 7(1) COHEN, J.
1KnowledgeWorker 2 iu 3Armstrong 4 reskill,&Torres 5 egchyno 7Arche 8Hardware 19S aowllhkaoirtter 1324 cunhaoullivteayrt n nckcseomn nt 15 ostReduction 176 hharolueles e&r cwk n 21980 iavoansasukeban noichahrmeia hi 21 ase tudies 22 n asketMethod