Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر الگویاجتماعی فرهنگ وپوشش نمادین بر هویتقومی تماشاگران فوتبال ایران بود که از نظر هدف، نتیجه و داده به ترتیب کاربردی، توسعهای و کمی و به روش مدل سازی معادلات ساختاری بود به منظور آزمون هدف از مطالعه، از آمار توصیفی استفاده میشود. این مطالعه بصورت میدانی و اطلاعات پژوهش توسط پرسشنامههای استاندارد جمعآوری شد جامعه اماری پاسخ دهندگان به پرسشنامه شهر تهران در سایت هویت بودکه از این افراد تعداد 350نفر بعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازهگیری هویت تیمی با استفاده از معیار منتظری وهمکاران با شش عامل و با آلفای "مشارکت رفتاری 87/0 آگاهی شناختی 87/0 به هم پیوستگی عاطفی 93/0 حس وابستگی متقابل 95/0 ارزیابی شخصی 9/0 ارزیابی عمومی 88/0 بود، برای سنجش متغیرهای فرهنگ پوشش مذهب از پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ پوشش استفاده شد و گویههای آن بر اساس مبانی نظری و تعاریف مفهومی تدوین شد. به منظور بررسی ساختار عاملی تحقیق بر اساس تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر از نرمافزار Smart Pls استفاده شد که در تمامی مولفهها پایایی اسپیرمن برقرار بود. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که تمامی مولفهها از CR بالای 7/0 برخوردار بوده و کلیه مولفهها از پایایی اشتراکی بالای نیم برخوردار بودند که نشانگر قبول پایایی اشتراکی بود؛ بنابراین بر اساس چهار آزمون پایایی، پایایی مدل تحقیق مورد تائید قرارگرفت.
The deep link between modern sport and ethnic identity; On the one hand, has created a suitable platform for the development, legitimacy and influence of ethnic culture, and on the other hand, has helped to expand and influence modern sports. Among modern sports, football have great importance in providing entertainment, job creation, income and identity strengthening. Considering this issue, the present study uses the thematic analysis technique to represent the dimensions of ethnic identity among football spectators and in It has sought to find a suitable answer for how the components of ethnic identity are expressed among football spectators. The study population was spectator teams; Tabriz Tractor, Khuzestan Steel and Mazandaran Textile had the experience of watching their team play at least once. Sampling was done using purposive method. For this purpose, 27 people were selected and sampling adequacy through theoretical saturation Was obtained. Research findings showed; Spectators watch their ethnic identity through two components while watching the game; Express ethnic belonging through mental mediation and ethnic belonging through objective mediation. The dimensions of the component of ethnic belonging through mental mediation include; Culture, history, racism, religion, and attributes were symbolic, and the dimensions of the component of ethnic affiliation through objective mediation included; Land, music, diet, myths and legends, population rates, symbolic coverage, language and race.