Abstract:
ازجمله تهدیدهای که همواره جامعه را مورد هدف قرار داده، وقوع بحران هاست. این امر، لزوم توجه ویژه به نحوه طراحی و پیاده سازی ساختار قوانین مناسب مدیریتی در شرایط بحرانی را نمایان میکند. با توجه به اهمیت موضوع، شناسایی و انتخاب ساختار مناسب از قوانین در مدیریت بحران میتواند نقاط ضعف را تعدیل و تأثیرات چشمگیری در مقابله با این گونه حوادث داشته باشد. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، تحلیل و ارزیابی ساختار و قوانین مدیریت بحران در حوادث و مقایسه کشورهای ترکیه با ایران که ازنظر گستردگی و نوع مخاطرات طبیعی، مشابه همدیگر هستند، با انتخاب ساختار برتر و کاربردی تر از بین آنهاست.در این پژوهش از روش مقایسهای و توصیفی -تحلیلی استفاده کردهایم. روش گردآوری دادهها نیز روش کتابخانهای و استفاده از اسناد و مدارک و گزارشهای سازمانهای مدیریت بحران در کشورهای موردمطالعه است. جامعۀ موردمطالعه ایران و ترکیه را در برمیگیرد .نتایج این پژوهش نشان میدهد ترکیه با آمار بالا در زلزله و سیل بسیار کارآمدتر در پاسخ به بحران ها بوده ، تا جایی که حتی به کشورهای دچار مخاطرات خدمات بشردوستانه خوبی ارائه کرده است. در ایران برای بهبود عملکرد در مدیریت بحران باید توجه بیشتری به راهکارها و همچنین اقدامات صورت گرفته در کشور منتخب، به ویژه به ساختار و قوانین برتر مدیریت بحران ناشی از مخاطرات در آن کشور داشته باشیم.
One of the threats that have always targeted society is the occurrence of crises. This shows the need to pay special attention to how to design and implement the structure of suitable management rules in critical situations.Considering the importance of the issue, identifying and choosing the appropriate structure of laws in crisis management can moderate the weak points and have significant effects in dealing with such incidents.Therefore, the purpose of the present study is to analyze and evaluate the structure and rules of crisis management in accidents and compare the countries of Turkey and Iran, which are similar in terms of the extent and type of natural hazards, by choosing the superior and more practical structure among them.In this research, we have used the comparative and descriptive-analytical method. The method of data collection is the library method and the use of documents and reports of crisis management organizations in the studied countries. The studied society includes Iran and Turkey.The results of this research show that Turkey, with its high statistics in earthquakes and floods, has been much more efficient in responding to crises, to the extent that it has provided good humanitarian services even to countries facing risks. In Iran, in order to improve performance in crisis management, we should pay more attention to the solutions and measures taken in the selected country, especially to the superior structure and laws of crisis management caused by risks in that country.
Machine summary:
در اين پژوهش ، پس از برشـمردن مزايـاي رويکرداجتمـاع محـور در مـديريت 1 Foster 2 American Management Association (AMA) 3 Kreitner 4 Banerji, Priyanka, Singh, Nidhi بحران هاي ، تأکيد شده است که در ايران عمدتاً بر بهبود وضعيت بحران زده پس از وقـوع بحـران توجه مي شود ؛ درنتيجه با مقايسۀ فيليپين ، ژاپن و ترکيـه کـه کشـورهاي بحـران خيـزي هسـتند، بـا استفاده از روش تحليل محتواي کلان و مصاحبه با خبرگان درمورد مقايسۀ کشـورها، راهکارهـايي براي بهبود مديريت بحران براساس رويکرد يکپارچه در شهر تهران ارائه کرده است .
اين قانون مشتمل بـر ١٥ مـادّه و ١٠ تبصره است و هدف اصلي تشکيل سازمان مديريت بحران کشور بر طبق مادّة ٦ قـانون تشـکيل آن عبارت است از: ايجاد مديريت يکپارچه در امر سياست گذاري، برنامه ريزي، ايجاد هماهنگي و انسجام در زمينه هاي اجرايي و پژوهشي، اطلاع رساني متمرکز و نظارت بر مراحل مختلف مديريت بحران و ساماندهي و بازسازي مناطق آسـيب ديـده و اسـتفاده از همـۀ امکانـات و لـوازم مـورد نيـاز وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت هاي دولتي و عمومي، بانک ها و بيمه هاي دولتي، نيروهاي نظـامي و انتظامي، مؤسسات عمـومي غيردولتـي، شـوراهاي اسـلامي، شـهرداريهـا، تشـکل هـاي مردمـي، مؤسساتي که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر نام است ، دستگاه هاي تحت امر مقام معظم رهبـري و نيروهاي مسلح در صورت تفويض اختيار معظم له ، جهت بهره مندي بهينه از توانمنـديهـاي ملـي منطقه اي و محلي در مواجهه با حوادث طبيعي و سـوانح پـيش بينـي نشـده (قـانون تشـکيل سـازمان مديريت بحران ،١٣٨٧،مادّة ٦).