Abstract:
در کشورهای در حال توسعه، مفهوم آوای کارکنان، مفهومی نسبتاً جدیدی است، تحقیق چندانی روی آن انجام نگرفته است و ضرورت بررسی آن اجتناب ناپذیر است. فعالیت، مشارکت و درگیری معلمان با امور مدرسه می تواند باعث ارتقای کیفیت آموزش شود و آنچه که در این راستا مورد نیاز است سبک رهبری مناسب و ایجاد جوی سرشار از امنیت روانشناختی است. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی امنیت روانشناختی در تاثیر سبک رهبری اخلاقی ادراک شده بر رفتار آوایی معلمان بود. پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی و جامعه آماری، شامل معلمان ابتدایی شهر ری در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 849 نفر بود که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 383 نفر بدست آمد. به منظور جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه رهبری اخلاقی، رفتار آوایی و امنیت روانشناختی استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رهبری اخلاقی 88/0، رفتار آوایی 85/0 و امنیت روانشناختی 90/0 بدست آمد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای آماری اسمارت Pls و Spss در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد میانگین رهبری اخلاقی (06/3) کمی بالاتر از حد متوسط (3) و میانگین رفتار آوایی (23/3) و امنیت روانشناختی معلمان (71/3) بالاتر از حد متوسط (3) است. ضرایب تاثیر نشان داد رهبری اخلاقی با (74/0=Beta، 001/0=P) روی رفتار آوایی، امنیت روانشناختی با (134/0=Beta، 001/0=P) روی رفتار آوایی معلمان و رهبری اخلاقی با (53/0=Beta، 001/0=P) روی امنیت روانشناختی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
In developing countries, the concept of employee voice is a relatively new concept, not much research has been done on it and the need to study it is inevitable. On the other hand, teachers' activity, participation and involvement with school affairs can improve the quality of education and what is needed in this way is the appropriate leadership style and the creation of an atmosphere full of psychological security. Based on this, the aim of the present study was to investigate the mediating role of psychological security in the effect of perceived ethical leadership style on teachers' voice behavior. The current research was descriptive-correlational and the statistical population included primary school teachers of Ray city in the academic year of 2022-2023 in the number of 849 people, and the sample size was obtained 383 people by using Cochran's formula and stratified random sampling method. In order to collect data’s, three questionnaires were used: ethical leadership, voice behavior & psychological security questionnaire. The reliability of the questionnaires was obtained through Cronbach's alpha of 0.88 for ethical leadership, 0.85 for voice behavior and 0.90 for psychological security. Research data’s analysis was done using Smart Pls and Spss statistical software’s at descriptive and inferential levels. The results showed that the mean of ethical leadership (3.06) is slightly higher than the average (3) and the mean of voice behavior (3.23) and the psychological security of teachers (3.71) were higher than the average (3). The effect coefficients showed that ethical leadership with (Beta=0.74, P=0.001) on the voice behavior, psychological security with (Beta=0.134, P=0.001) on the voice behavior of teachers and ethical leadership with (Beta= 0.53, P=001) has a positive and significant effect on psychological security.