Abstract:
هدف از تحقیق بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این
پژوهش از دسته تحقیقات کمی از نوع کاربردی و به روش توصیفی به انجام رسیده است. جامعه آمار پژوهش کلیه
معلمان مقطع ابتدایی شهرستان تربت حیدریه در سال ١٣٩٧ برابر با ١٠٤٨ نفر بودند که طبق جدول مورگان تعداد ٢٨١
نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده بود. برای جمع اوری
اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرخت (٢٠٠٢)، نیفه (١٩٩٦) و عملکرد شغلی پاترسون (١٩٧٠)
استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامهها به ترتیب برابر با ٠,٩٦، ٠,٩٢ و ٠,٩٢ بدست آمد لذا پایایی
پرسشنامهها تایید شد. دادهها به وسیله از نرم افزار Spss25 با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و
تحلیل شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که هوش سازمانی با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد.
هوش سازمانی با معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد. با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد و همچنین
نتایج اخرین فرضیه پژوهش نشان داد هوش سازمانی با عملکرد شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان تربت حیدریه
رابطه مثبت و معناداری دارد.
Machine summary:
1 - job performance 2 - Hou 3 -Aguinis 4 -Moscoso & et 5 -Salgado &Cabal 6 - Gul & et 7 - Organizational Intelligence 8-Azma & et 30 به دليل ماهيت عصري که در آن به سر ميبريم تفاوت بسياري ميان سازمان هاي امروزي و گذشته وجود دارد.
لذا با توجه به اهميت عملکرد شغلي معلمان مدارس که آينده دانش آموزان و کشور به آن وابسته است دراين پژوهش به بررسي اين سوال پرداخته که آيا بين هوش سازماني با عملکرد شغلي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان تربت حيدريه رابطه معناداري وجود دارد؟ اهميت و ضرورت تحقيق ازجمله سازمان هايي که اهميت و نقش زيادي در زندگي انسان ها دارد سازمان هاي آموزشي و به ويژه آموزش و پرورش است .
لذا با توجه به مطالب فوق و همچنين اهميت بهبود عملکرد شغلي معلمان در اين پژوهش به بررسي رابطه هوش سازماني با عملکرد شغلي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان تربت حيدريه پرداخته ميشود.
فرضيات تحقيق عبارتند از: بين هوش سازماني با عملکرد شغلي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان تربت حيدريه رابطه معناداري وجود دارد.
داده ها با استفاده از روش رگرسيون تجزيه و تحليل شد نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که بين هوش سازماني با عملکرد شغلي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان تربت حيدريه رابطه معناداري وجود دارد.
مقتدر و همکاران (١٣٩٣) در پژوهشي به بررسي رابطه هوش سازماني و رضايت شغلي با عملکرد اساتيد موسسات آموزش عالي استان آذربايجان شرقي پرداختند.