Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و طراحی مدل تاثیر معماری مدارس (ویژگیهای فیزیکی محیط کلاس و مدارس) بر موفقیت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در مدارس مقطع ابتدایی شهر آققلا انجام شد. نوع روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و بر حسب هدف؛ کاربردی و از لحاظ زمانی، مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش را معلمان و مدیران مدارس مقطع ابتدایی شهر آققلا تشکیل میدهند که به دلیل همهگیری کرونا و غیرحضوری بودن برخی مدارس؛ براساس روش نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه تعداد 110 نفر به حجم نمونه اماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002)، پرسشنامهی ادراک از محیط مدرسه و کلاس پاتریک و همکاران (2007) استفاده شد. همچنین معدل کل دانشآموزان به عنوان شاخص موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد و توسط نرمافزار SmartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که معماری مدارس (ویژگیهای فیزیکی محیط کلاس و مدارس) بر اشتیاق و موفقیت تحصیلی دانشآموزان در مدارس مقطع ابتدایی شهر آققلا تاثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین براساس معیار GOF که برابر با 646/0 بدست آمده است میتوان بیان نمود که مدل ارائه شده در تحقیق حاضر از برازش خوبی برخوردار است و میتوان برای تاثیر معماری مدارس (ویژگیهای فیزیکی محیط کلاس و مدارس) بر موفقیت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در مدارس مقطع ابتدایی شهر آققلا مدل مناسبی ارائه نمود.
Machine summary:
کارشناس ارشد مديريت آموزشي، واحد گرگان ، دانشگاه آزاد اسلامي ، گرگان ، ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف ارزيابي و طراحي مدل تاثير معماري مدارس (ويژگي هاي فيزيکي محيط کلاس و مدارس ) بر موفقيت تحصيلي و اشتياق تحصيلي در مدارس مقطع ابتدايي شهر آق قلا انجام شد.
همچنين براساس معيار GOF که برابر با ٠/٦٤٦ بدست آمده است ميتوان بيان نمود که مدل ارائه شده در تحقيق حاضر از برازش خوبي برخوردار است و ميتوان براي تأثير معماري مدارس (ويژگي هاي فيزيکي محيط کلاس و مدارس ) بر موفقيت تحصيلي و اشتياق تحصيلي در مدارس مقطع ابتدايي شهر آق قلا مدل مناسبي ارائه نمود.
نتيجه آزمون فرضيه فرعي دوم (به تصویر صفحه رجوع شود) نتيجه گيري يافته هاي تحقيق حاضر بيانگر آن است که ميزان ضريب مسير و اماره تي براي تاثير معماري مدارس (ويژگيهاي فيزيکي محيط کلاس و مدارس ) بر موفقيت تحصيلي در مدارس مقطع ابتدايي شهر آق قلا به ترتيب برابر با ٠/٥٢١ و ٢/١٠٤ ميباشد.
(1397 همچنين يافته هاي تحقيق حاضر بيانگر آن است که ميزان ضريب مسير و اماره تي براي تاثير معماري مدارس (ويژگيهاي فيزيکي محيط کلاس و مدارس ) بر اشتياق تحصيلي در مدارس مقطع ابتدايي شهر آق قلا به ترتيب برابر با ٠/٧١٤ و ٣/١١٥ ميباشد.
__ students’ academic achievement and community of inquiAy in an online leaAning enviAonment foA a blended couAse. AustAalasian JouAnal of .