Abstract:
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان توجه به انواع سرمایههای اجتماعی، فرهنگی، انسانی و اقتصادی در کتاب جامعهشناسی پایه یازدهم علوم انسانی و با بکارگیری روش تحلیل محتوا، انجام شده است. جامعه پژوهش، تمامی فصول کتاب جامعهشناسی (2) رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم در سال تحصیلی 1401-1400 بوده و هر یک از جملات و تصاویر کتاب به عنوان یک واحد مفهومی مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست تحلیل محتوای کتاب جامعهشناسی (2) و محقق ساخته میباشد که روایی صوری و محتوایی آن توسط افراد متخصص تأیید گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی استفاده گردید. تحلیل یافتهها نشان داد که حدود 48 درصد مطالب کتاب، مربوط به مفهوم سرمایه و انواع آن بوده است. همچنین نتایج نهایی حاکی از این بوده که در بین ابعاد چهارگانه سرمایه در کتاب جامعهشناسی پایه یازدهم بیشترین توجه به ترتیب مربوط به سرمایه فرهنگی با 47/2 درصد، سرمایه اجتماعی با 26/6 درصد، سرمایه اقتصادی با 14/6 درصد و در نهایت سرمایه انسانی با 11/6 درصد بوده است.
The recent research was conducted with the aim of achieving the level of attention to the types of social, cultural, human and economic capitals in the eleventh grade sociology book of humanities and conducted by using the content analysis method. The population for research was all the chapters of the sociology book (2) of the literature and humanities major of the second secondary school in the academic year of 1400-1401, and each of the sentences and pictures of the book was analyzed as a conceptual unit. The instrument for data collection is the content analysis checklist of the sociology book (2) created by the researcher, whose formal and content validity has been confirmed by experts. Descriptive statistics were also used to analyze the data. The analysis of the findings showed that about 48% of the contents of the book were related to the concept of capital and its types. Also, the final results indicate that among the four dimensions of capital in the 11th grade sociology book, the most attention is paid to cultural capital with 47.2%, social capital with 26.6%, economic capital with14.6% and finally Human capital was11.6 percent.
Machine summary:
برقي و حرفتي سبحاني ليل آبادي (١٣٩٨) در پژوهشي با عنوان تحليل محتواي کتاب هاي دوره متوسطه اول برحسب ميزان توجه به مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي در سال تحصيلي ٩٨-٩٧ براساس سياهه تحليل در روش تحليل محتوا انجام داده اند.
نتايج پژوهش قاسمي و قدسيه (١٣٩٠) با عنوان تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي از نظر عناصر تشکيل دهنده مفهوم سرمايه اجتماعي نشان داد که بيشترين مؤلفه اشاره شده در متن مربوط به هنجارها و سپس شامل ارزش هاي اجتماعي، فرهنگي، اعتماد، قابليت اعتماد و مشارکت بوده و مؤلفه کيفيت تعامل ، کمترين سهم را به خود اختصاص داده است .
همچنين نتايج جدول شماره ٢ نشان ميدهد در فصل دوم کتاب جامعه شناسي پايه يازدهم نسبت به فصل هاي ديگر کتاب و در مقايسه با محتوايي که مربوط به مبحث سرمايه ها نيستند، بيشترين توجه شده است ، بگونه اي که ميانگين توجه ٣٤/٨ درصد در مقابل ٢٨/٧ درصد عدم توجه قرار دارد.
فراواني و درصد ابعاد سرمايه ها در فصل هاي کتاب جامعه شناسي ٢ فراواني (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول شماره ٥ نشان ميدهد در فصل اول به ترتيب به بعد سرمايه فرهنگي با ٥٦/٤ درصد، بعد سرمايه اجتماعي با ٢٠/٢ درصد، بعد سرمايه انساني با ١٦/٦ درصد و در نهايت به بعد سرمايه اقتصادي با ٦/٨ درصد توجه شده است .
همچنين نتايج نهايي نشان ميدهد در بين ابعاد چهارگانه سرمايه در کتاب جامعه شناسي پايه يازدهم بيشترين توجه به ترتيب به سرمايه فرهنگي ٤٧/٢ درصد، سرمايه اجتماعي با ٢٦/٦ درصد، سرمايه اقتصادي با ١٤/٦ درصد و در نهايت سرمايه انساني با ١١/٦ درصد بوده است .